Show simple item record

dc.contributor.advisorSuni, Minna
dc.contributor.authorKivelä, Elina
dc.date.accessioned2016-02-23T15:25:49Z
dc.date.available2016-02-23T15:25:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48911
dc.description.abstractTutkin improvisaatioharjoituksen ohjaustilannetta lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunnilla. Tarkastelun kohteena ovat opettajan kielelliset ohjailevat vuorot sekä se, miten opettaja osallistaa ja siirtää toimijuutta opiskelijoille. Tutkimus antaa tärkeää tietoa improvisaation ohjaamiseen liittyen. Ohjaamisen tapoja on useita ja niistä tietoiseksi tuleminen edesauttaa tarkoituksenmukaisen opetuksen ja ohjaamisen suunnittelua. Varsinkin ilmaisutaidon ohjaamiseen liittyy paljon vastuuta. Tutkimukseni on tärkeä myös siksi, että draaman opetus ja työtavat tulevat pakollisiksi perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2016 (POPS luonnos 2014). Lukion opetussuunnitelmassa draama ei vielä juuri näy. Tutkimukseni on kvalitatiivinen opetustilanteen havainnointitutkimus. Kuvasin opetustilanteen kahdella kameralla ja litteroin aineiston. Oppitunnin vetovastuussa on aineenopettajaharjoittelija. Tarkastelen kielenkäyttöä pragmaattisesti eli tilannekohtaisten merkitysten kautta. Otan vaikutteita keskustelunanalyysista, mutta keskityn opettajan vuoroihin ja niiden pragmaattisiin ilmiöihin vuorovaikutuksen tutkimuksen sijaan. Improvisaatioharjoituksen ohjaaminen on opettajajohtoista ja monikkomuotoista ohjailua. Opettajan vuorot aineistossa ovat pitkälti kysymyksiä, joilla hän kerää puuttuvaa informaatiota sekä tarkistaen että tiedustellen. Opettaja ohjaa opetusta ja opiskelijoiden tuottamia improvisaatiokohtauksia syventämällä niitä kysymyksin. Opiskelijoiden vastaamattomuus harjoituksen alussa pakottaa opettajaa toistamaan kysymyksensä, muotoilemaan niitä uudelleen ja johdattelemaan opiskelijoita vastaamaan. Opettaja antaa hyväksyviä palautteita opiskelijoille sekä heidän vastauksistaan että improvisoivasta toiminnastaan. Hyväksymisen tapoja on useita. Opettajan hyväksyvät vuorot kannustavat opiskelijoita osallistumaan. Harjoituksen opettajajohtoisuuden takia opiskelijoiden osallistumismahdollisuudet ovat opettajan rajaamia. Kuitenkin kaikki harjoituksessa tehty vaatii opiskelijoiden toimijuutta, jotta tehtävässä päästään eteenpäin.fi
dc.format.extent29
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherilmaisutaito
dc.subject.otherimprovisaatio
dc.subject.otherohjaus
dc.subject.otheropetustilanne
dc.subject.otherpragmatiikka
dc.subject.othersanallinen viestintä
dc.title"Mitäs sitte tapahtuu?" : opetuksen sanallinen ohjaaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden tunnin improvisaatioharjoituksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201602231669
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.date.updated2016-02-23T15:25:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record