Vastavuoroisten ystävyyssuhteiden yhteys ongelmakäyttäytymiseen nuorilla
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella nuorten vastavuoroisten ystävyyssuhteiden ja torjuttuna olemisen yhteyttä ongelmakäyttäytymiseen. Lisäksi selvitettiin, miten vastavuoroisten ystävyyssuhteiden, torjuttuna olemisen ja ongelmakäyttäytymisen väliset yhteydet poikkeavat riippuen nuoren sukupuolesta. Mielenkiinnon kohteena ensinkin oli, miten yhtäältä torjuttuna oleminen ikätoverisuhteissa ja toisaalta vastavuoroisten ystävyyssuhteiden puute ovat yhteydessä nuorten ongelmakäyttäytymiseen. Lisäksi selvitettiin missä määrin vastavuoroiset ystävyyssuhteet toimivat suojaavina tekijöinä ikätoverisuhteissaan torjuttujen nuorten ongelmakäyttäytymistä vastaan. Selvitettiin myös onko ystävyyssuhteiden ja ongelmakäyttäytymisen yhteyksissä havaittavissa eroja sukupuolten välillä. Tutkimus toteutettiin osana Oppiminen ja Motivaatio- tutkimushanketta. Tutkimus perustui pitkittäisasetelmaan ja siinä oli mukana 195 7-9:n luokan oppilasta. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat, että torjuttuna oleminen (vähäinen pidettävyys ikätovereiden keskuudessa) 7. luokalla oli yhteydessä ulkoiseen ongelmakäyttäytymiseen 7. ja 9. luokalla. Nuorilla joilla oli ainakin yksi vastavuoroinen ystävyyssuhde, torjuttuna oleminen ei ollut yhteydessä sisäiseen ongelmakäyttäytymiseen kun taas nuorilla, joilla ei ollut vastavuoroisia ystävyyssuhteita, yhteys oli negatiivinen. Tulokset osoittivat myös, että nuorilla joilla oli vähintään yksi vastavuoroinen ystävyyssuhde, oli vähemmän ulkoista ongelmakäyttäytymistä kuin nuorilla, joilla tällaista suhdetta ei ollut. Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen negatiivinen yhteys pidettävyyteen esiintyi etenkin tytöillä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että erityisesti t ytöillä torjuttuna oleminen yläkouluiässä voi heijastua ulkoiseen ongelmakäyttätymiseen. Vastavuoroinen ystävyyssuhde voi kuitenkin jossain määrin suojella ulkoista ongelmakäyttäytymistä vastaan. Koulussa tulisikin kiinnittää erityistä huomiota erityisesti hiljaisiin nuoriin, joilla ei ole ystäviä masennuksen ja ahdistuksen tunnistamiseksi. Tulisi tukea toimintaa, jonka avulla nuoret löytäisivät ystävyyssuhteita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29015]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla
Pohjola, Tuija (2013)Tutkimuksessa tarkasteltiin vastavuoroisten ystävyyssuhteiden olemassaolon yhteyttä lasten tekniseen lukutaitoon ja luetun ymmärtämiseen kolmannella ja neljännellä luokalla. Lisäksi tutkittiin, olivatko ystävykset keskenään ... -
Työperäisten maahanmuuttajien kokemuksia ystävyyssuhteiden rakentumisesta kantasuomalaisiin
Tavasti, Pinja (2015)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata millaisia kokemuksia työn perässä Suomeen tulleilla maahanmuuttajilla on ystävyyssuhteiden rakentumisesta kantasuomalaisiin. Tavoitteen saavuttamiseksi selvitettiin 1) millaisia ... -
Keski-ikäisten ystävyyssuhteiden määrän ja laadun yhteys psyykkiseen hyvinvointiin
Lousa, Iina (2015)Ystävyyssuhteiden on yleensä havaittu olevan yhteydessä psyykkiseen hyvinvointiin, mutta kun niiden laatua ja määrää on tarkasteltu erikseen, yhteydet psyykkiseen hyvinvointiin ovat olleet ristiriitaisia. Tässä tutkimuksessa ... -
"Yks suuttuu ihan tyhjästä" : lasten ongelmakäyttäytymisen ja ystävyyssuhteiden yhteys kiusatuksi tulemiseen
Malila, Laura-Kaisa; Marttala, Eveliina (2013)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko lasten sisäinen ja ulkoinen ongelmakäyttäytyminen kiusatuksi tulemista sekä onko vastavuoroinen ystävyyssuhde kiusaamiselta suojaava tekijä lapsuudessa. Lisäksi ... -
Lasten viestintäkäyttäytyminen ja vertaissuhteet : kirjallisuuskatsaus
Laho, Henna-Kaisa (2011)Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin lasten viestintäkäyttäytymiseen sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevään vuorovaikutukseen. Tavoitteena oli löytää ja analysoida lasten viestintäkäyttäytymistä käsitteleviä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.