Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValkonen, Tarja
dc.contributor.authorTuokko, Mari
dc.date.accessioned2016-02-23T04:27:44Z
dc.date.available2016-02-23T04:27:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1522840
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48884
dc.description.abstractTässä pro gradu -työssä tarkastellaan ehdokkaiden ja kansalaisten välistä vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa eduskuntavaalien 2015 kampanjoinnin aikana. Päätavoitteena on kuvata ja ymmärtää sitä, millaisia vuorovaikutuksen funktioita sekä topiikkeja ehdokkaiden ja kansalaisten välisessä keskustelussa Twitterissä ja Facebookissa esiintyy vaalikampanjoinnin aikana. Tutkimuksen aineisto kerättiin sosiaalisen mediasta laskennallisen yhteiskuntatieteen menetelmiä hyödyntäen eduskuntavaalien 2015 aikana. Aineistoksi valikoitiin Twitteristä ja Facebookista systemaattisesti keskusteluketjuja (N=433), joihin osallistui sekä ehdokkaita että kansalaisia. Tutkimus toteutettiin vuorovaikutusanalyysin keinoin sekä määrällistä että laadullista otetta käyttäen. Keskusteluista luokiteltiin vuorovaikutuksen funktioita sekä aineistolähtöisesti että teoriasidonnaisesti luotuun analyysikategoriaan. Lisäksi tarkastelussa ovat keskustelun topiikit. Analyysiyksikkönä toimi yksittäinen viesti. Tulosten mukaan ehdokkaiden ja kansalaisten vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa on suurelta osin mielipiteiden esittämistä ja hakemista, minkä lisäksi tiedon jakamista ja pyytämistä sekä itsestä ja omasta toiminnasta kertomista esiintyy runsaasti. Näkemyksiä esitetään aktiivisemmin kuin niitä pyydetään. Yleisimmät keskustelunaiheet molemmissa palveluissa liittyivät vaaleihin, kampanjointiin ja puolueisiin sekä liiketoimintaan ja talouteen. Tulosten perusteella keskustelussa on eroja palvelusta riippuen. Twitter-vuorovaikutuksessa ilmenee mielipiteiden vaihtamista, erimielisyyden osoittamista ja linkkien jakamista, minkä lisäksi keskusteluissa kritisoidaan tyypillisemmin kuin kehutaan. Facebook-vuorovaikutuksessa sen sijaan korostuvat kampanjapäivittäminen ja kampanjointiin liittyvät myönteiset vuorovaikutuksen funktiot, kuten kampanjatuen osoittaminen sekä ehdokkaiden kehuminen. Tutkielman tulokset osoittavat, että sosiaalisessa mediassa ei pelkästään kampanjoida ja markkinoida, vaan ehdokkaat ja kansalaiset myös jakavat ja hakevat aktiivisesti mielipiteitä sekä käyvät merkityksellisiä keskusteluja vaalikampanjoinnin aikana. Tulosten pohjalta voidaan esittää oletus siitä, että Twitterissä ja Facebookissa käytävä poliittinen keskustelu eroaa toisistaan.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (108 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherFacebook
dc.subject.otherpoliittinen vuorovaikutus
dc.subject.otherpuheviestintä
dc.subject.othersosiaalinen media
dc.subject.otherTwitter
dc.subject.othervaalikampanjointi
dc.subject.othervuorovaikutuksen funktiot
dc.titleEhdokkaiden ja kansalaisten vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa vaalikampanjoinnin aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201602231648
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.date.updated2016-02-23T04:27:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysoFacebook
dc.subject.ysopolitiikka
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysovaalikampanjat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot