Show simple item record

dc.contributor.authorHolm, Reeta
dc.date.accessioned2016-01-28T18:55:20Z
dc.date.available2016-01-28T18:55:20Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48510
dc.description.abstractYhteistoiminnallisella oppimisella tarkoitetaan toimintatapoja, joiden avulla pyritään yhdessä työskentelemällä ja oppimalla saavuttamaan ryhmän yhteiset päämäärät. Termin voidaan katsoa olevan eräänlainen opetusfilosofia, joka kattaa useita eri yhteistoiminnallisuutta tukevia opetus­menetelmiä tai aktiviteetteja. Olennaista yhteistoiminnalliselle oppimiselle on, että ryhmän jäsenet ovat vastuussa toistensa taitojen kehittymisestä samalla tavalla kuin omasta oppimis­estaankin. Samalla ryhmän jäsenet harjoittavat ihmissuhde- ja ongelmanratkaisutaitojen kas­vokkain tapahtuvassa vuorovaikutuksessa kanssaoppijoiden kanssa laatien lopulta itsearvioinnin ryhmän toiminnasta. Koska yhteistoiminnallista oppimista kirjallisissa oppimateriaaleissa ei tiettävästi ole tutkittu, oli tämän deskriptiivisen tutkielman tavoitteena selvittää, miten suomalaisissa peruskouluissa käytössä olevissa englannin kielen oppikirjoissa hyödynnetään yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita. Tutkimusaineistona toimi kolme peruskoulun 9. luokan englannin harjoituskirjaa, Smart Moves 3, Top 9 ja Spotlight 9, joista ainakin kaksi jälkimmäistä ovat yhä käytössä peruso­petuksessa. Näistä kirjoista valittiin yhteensä yksitoista tehtävää, joiden sisältöä, tehtävätyyppiä ja yhteistoiminnallisuutta analysoitiin viitaten saatavilla olleeseen teoriaan yhteistoiminnallisen oppimisen ominaispiirteistä. Tutkimuksissa tunnistettiin ainakin kuusi erilaista aktiviteettityyppiä, joiden voitiin katsoa tukevan yhteistoiminnallista oppimista. Runsaimmin edustettuna olivat suulliset vuorovaiku­tustehtävät, mutta yhteistoiminnalliseen oppimiseen ohjeistettiin myös muun muassa kääntämis- ja aukkotehtävissä.fi
dc.format.extent30
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othercollaborative learning
dc.subject.otherEFL textbooks
dc.titleCollaborative learning in EFL activity books
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201601281323
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2016-01-28T18:55:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record