Show simple item record

dc.contributor.advisorKujala, Janne
dc.contributor.advisorHuolman, Sini
dc.contributor.advisorKanerva, Kaisa
dc.contributor.advisorKujala, Tuomo
dc.contributor.authorKatila, Matti
dc.contributor.authorSoukka, Asko
dc.date.accessioned2016-01-26T17:41:32Z
dc.date.available2016-01-26T17:41:32Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1704669
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48469
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tutkimme lasten suoriutumista selaimella pelattavassa oppimispelissä. Kehitimme tutkimusta varten uuden pelin, jossa oli 10 erilaista työmuistia kuormittavaa kenttää. Näistä kuusi perustui auditiivisiin ja neljä visuaalisiin ärsykkeisiin. Pelikenttien vaikeustaso eli niissä muistettavien ärsykkeiden määrä adaptoitiin pelissä bayesilaisella algoritmilla pelaajien suoritustasoa vastaavaksi. Pelin pelaaminen edellytti suomen kielen ja numeroiden ymmärtämistä. Mainostimme peliä päiväkodeissa ja Facebookin Leijonaemot-ryhmässä, joka on ryhmä erityislasten äideille. Saimme tutkimukseen 1 074 vapaaehtoista pelaajaa, jotka pelasivat yhteensä 23 315 peliyritystä, keskiarvon ollessa 22 ja mediaanin 8 yritystä pelaajaa kohti. Pelaamisen myötä pelissä suoriutuminen parani tilastollisesti, kun pelaajat oppivat käyttämään pelissä paremmin omaa rajattua muistikapasiteettiaan: pelaajien kenttäkohtainen maksimitulos ei juuri parantunut, mutta pelaajien keskiarvo peliyrityksissä parani. Lisäksi jaoimme pelaajat kahteen ryhmään, joista toiselle annettiin 30 % peliyrityksissä ryhmiteltyjä syötteitä. Tällä ei havaittu edistävää vaikutusta, vaan pienissä ärsykemäärissä ryhmittely jopa heikensi suoritusta. Lopuksi havaitsimme pelaajien virheissä toistuvan tilastollisesti erittäin merkitsevänä (N = 443, p < 0,001) jo aikaisemmasta tutkimuksesta tunnetun edeltävän listan takaumaksi kutsutun ilmiön, jossa onnistuneen pelikerran vastaus vaikutti sitä seuranneen epäonnistuneen pelikerran virheelliseen vastaukseen.fi
dc.description.abstractIn this study we examined children’s performance in an educational web game. We published a new game containing 10 different working memory intensive tasks. The presentation modality was visual in four games and auditory in six games. The difficulty level of the game – the amount of given stimulus in the level – adapted to player skills with bayesian algorithm. Ability to understand Finnish and numbers was needed to successfully play the game. We advertised the game in kindergartens and in a Facebook group for mothers of children with special needs. We got 1 074 volunteer players’ who performed 23 315 game tries, average being 22 and median 8 tries per player. Game results got statistically better with playing but only within the limits of players memory capacity. There was very small change in maximum results in different game levels and the noticable change happened in average results. In addition, we divided the players into two groups, one of which was given 30 % chunked stimulus. There was no improvement effect between groups, and even worse, on the memory span of two results were interfered by chunking. Finally, in our study we reproduced, with statistically higly significant results (N = 443, p < 0,001), a well known phenomenon called prior-list intrusion, where stimulus from the previous trials affect responses of the subsequent trials.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (121 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertyömuisti
dc.subject.otheroppiminen
dc.subject.otheroppimispelit
dc.subject.otherpelillistäminen
dc.titleÄrsykkeiden ryhmittelyn vaikutus lasten oppimiseen työmuistia kuormittavassa oppimispelissä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201601261286
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineCognitive Scienceen
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.date.updated2016-01-26T17:41:32Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotyömuisti
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright