Show simple item record

dc.contributor.advisorPauline von Bonsdorff
dc.contributor.authorVepsäläinen, Matleena
dc.date.accessioned2015-12-16T20:23:11Z
dc.date.available2015-12-16T20:23:11Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1506126
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48158
dc.description.abstractMiten taide ja taidekasvatus voi edistää kansainvälisyyskasvatusta? Mikä taiteessa ja taidekasvatuksessa mahdollistaa tämän kaltaisen toiminnan? Miten kansainvälisyyskasvatus on näkynyt vuonna 1971 perustetun Hyvinkään Kansainvälisen lasten ja nuorten taidekilpailun ja –näyttelyn taustalla vaikuttaneissa tavoitteissa? Miten kansainvälinen taidekilpailu ja -näyttely on toiminut kansainvälisyyskasvattajana? Näihin kysymyksiin etsin vastauksia tässä pro-gradu-tutkielmassani. Kansainvälisyyskasvatus tuli yleiseksi tavoitteeksi toisen maailmansodan jälkeen muodostetun YK:n ja sen kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestön Unescon kehotuksissa. Etenkin Unescon vuoden 1974 suositus kehotti kasvattamaan kansainväliseen ymmärrykseen, yhteistyöhön ja rauhaan. 1970-1980-luvuilla kansainvälisyyskasvatuksen käsite oli paljon esillä. Myös taidekasvatuksella koettiin olevan annettavaa kansainvälisyyskasvatukselle ja sen eri osa-alueille, joihin kuuluu rauhan,- ihmisoikeus-, kehitys-, kulttuuri- ja ympäristökasvatus sekä mediakasvatus. Siihen miten taide ja taidekasvatus voi toimia kansainvälisyyskasvatuksen välineenä etsin vastauksia Maxine Greenen ajattelusta. Hänen mukaansa taiteen alueella etenkin mielikuvitus mahdollistaa kansainvälisyyskasvatuksen tavoitteiden toteutumista, sillä se auttaa empatian kautta meitä näkemään maailman uudella tavalla, toisten silmin.Tämä voi auttaa lisäämään ymmärrystämme toisista kulttuureista. Konkreettinen esimerkkini kansainvälisyyskasvatuksen ja taidekasvatuksen kohtaamisesta on vuonna 1971 perustettu Hyvinkään Kansainvälinen lasten ja nuorten taidekilpailun ja –näyttely, jonka toimintaa olen tutkinut aikavälillä 1971-1990 Lasten ja nuorten taidekeskuksen arkiston materiaalien ja haastattelujen kautta. Kansainvälisen lasten ja nuorten taidekilpailun ja näyttelyn taustalla oli kansainvälisyyskasvatustavoitteita ja sen toivottiin edistävän ymmärrystä toisista kulttuureista. Kilpailuun tulleiden töiden avulla pyrittiin toteuttamaan kansainvälisyyskasvatusta ja kuvien toivottiin kertovan toisista kulttuureista ja toimivan ymmärryksen lisääjänä. Tässä pro-gradu-tutkielmassani tutkin taidekasvatuksen ja kansainvälisyyskasvatuksen yhteyksiä 1970-1980-luvuilla Suomessa Kuvaamataidonopettajain liiton Stylus-lehden kautta. Kansainvälisyyskasvatus oli esillä Stylus-lehdissä kulttuuri-, ympäristö-, rauhan- ja mediakasvatuksen teemojen kautta. Kansainvälisyyskasvatusta toteutettiin kouluissa läpäisyaineena, eli esimerkiksi kuvaamataidon yhteydessä, ei erillisenä aineena. Kuvaamataidonopettajien suhtautuminen kansainvälisyyskasvatukseen vaihteli innostuneesta torjuvaan, sillä kansainvälisyyskasvatus oli etenkin 1970-luvulla poliittisesti leimautunutta. Taiteen avulla voidaan toteuttaa kansainvälisyyskasvatusta. Erilaisiin kulttuureihin voidaan tutustua taiteen kautta, mutta teosten tulkintaan tarvitaan myös tietoa toisesta kulttuurista, jotta väärintulkinnoilta vältytään.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (78 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherVesalainen, Eino
dc.subject.otherLasten ja nuorten taidekeskus
dc.titleTaide kulttuurien välisenä siltana : kansainvälinen lasten ja nuorten taidekilpailu ja -näyttely kansainvälisyyskasvattajana 1970-1990
dc.title.alternativeKansainvälinen lasten ja nuorten taidekilpailu ja -näyttely kansainvälisyyskasvattajana 1970-1990
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512164077
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.date.updated2015-12-16T20:23:12Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.yso1970-luku
dc.subject.yso1980-luku
dc.subject.yso1990-luku
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysokansainvälisyyskasvatus
dc.subject.ysomielikuvitus
dc.subject.ysoempatia
dc.subject.ysorauha
dc.subject.ysokulttuurivaihto
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysotaide
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record