Predstavleniâ rossijskih studentov o finnah i Finlândii : na osnove oprosa

Abstract
Tässä pro gradu-tutkielmassa tarkastellaan kirjallisen kyselyn pohjalta, minkälaisia mielikuvia venäläisillä opiskelijoilla on suomalaisista ja Suomesta. Pyrin löytämään mahdollisia yhteisiä käsityksiä, kartoittamaan niiden alkuperää ja selvittämään, ovatko mielikuvat stereotyyppisiä. Lisäksi tutkin, ovatko opiskelijat kiinnostuneita Suomesta, ja missä määrin heidän mielikuvansa ovat positiivisia tai negatiivisia. Aihe on ajankohtainen, sillä Suomi ja Venäjä ovat rajamaita, jotka paitsi jakavat yhteisen historian ovat myös tänä päivänä kasvavissa määrin vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Kasvanut turismi, maahanmuutto ja kaupankäynti maiden välillä tekee mielenkiintoiseksi tutkia, minkälaisia käsityksiä maiden edustajilla toisistaan on. Aihe on tärkeä myös sen takia, että mielikuvat vaikuttavat venäläisten ja suomalaisten välisen, monikulttuurisen viestinnän onnistumiseen. Tutkimuksen kannalta mielenkiintoista on myös se, että Jaroslavl sijaitsee kaukana Suomen rajasta, jolloin kommunikaatio suomalaisten kanssa ei ole informanteille osa päivittäistä arkea. Tutkimukseen osallistui 69 historian laitoksen opiskelijaa Jaroslavlin valtionyliopistosta. Tutkimustulokset osoittivat, että venäläisillä opiskelijoilla on paljon mielikuvia Suomesta ja suomalaisista, vaikkei suurin osa heistä ole koskaan käynyt siellä. Lisäksi vastausten joukosta löytyi yhteneväisiä mielikuvia, joita esittelen laatimissani taulukoissa. Tulokset osoittivat myös, että valtaosa mielikuvista perustuu toisen käden lähteisiin. Tutkimustulosten mukaan venäläiset opiskelijat ovat kiinnostuneita Suomesta, ja suhtautuvat suomalaisiin enimmäkseen positiivisesti. Näin ollen uskon, että mielikuvat eivät vaikuta opiskelijoiden ja suomalaisten väliseen kommunikaatioon negatiivisesti.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512154047Käytä tätä linkitykseen.
Language
Russian
License
In CopyrightOpen Access

Share