Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNiemi-Pynttäri, Risto
dc.contributor.advisorKeskinen, Mikko
dc.contributor.authorPeltonen, Ulla
dc.date.accessioned2015-12-15T17:49:43Z
dc.date.available2015-12-15T17:49:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1505976
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48121
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan arvostelupalveluiden kielenkäyttöä palautepuheessa. Aineisto koostuu viiden arvostelupalvelun antamasta kirjallisesta palautteesta neljälle kaunokirjalliselle tekstille. Tutkimuksessa tehtiin neljä erilaista analyysia: tutkittiin sisällönanalyysin avulla arvostelupalvelujen palautteiden muotoilutapoja, rooleja ja tyyliä. Analyyttisen diskurssianalyysin avulla tutkittiin millaisia retorisia keinoja arvostelupalvelut käyttivät argumenttinsa vahvistamiseksi. Palautepuheesta etsittiin arvostelupalvelukohtaisia diskursseja, sekä yhteistä, hegemonisen aseman saanutta diskurssia. Lisäksi analysoitiin palautteiden aloitusten ja lopetusten kielenkäyttöä. Kullakin analyysillä vastattiin yhteen tutkimuskysymykseen. Työhypoteesi, arvostelupalveluiden palautepuheessa oli merkittäviäkin keskinäisiä eroja, näytti toteutuvan kaikissa analyyseissä siten, AP1:n palautepuhe poikkesi muista arvostelupalveluista merkittävästi. AP1 käytti palautepuheessaan eniten negatiivisia evaluaatioita, hänen tyylinsä oli autoritaarinen ja neuvova, ja roolinsa kriitikko. Muut arvostelupalvelut käyttivät eniten reflektiivisiä kommentteja, heidän tyylinsä oli analyyttinen, ja heidän roolikseen muodostui lukija kokemustensa jakajana. Retorisia keinoja palautepuheessaan käytti eniten kaksi arvostelupalvelua (AP1 ja AP2), muut arvostelupalvelut käyttivät niitä vähemmän. AP1 vahvisti argumenttejaan eniten vaihtoehdottomalla tosiasiapuheella, kategorioilla hän suhtautui kriittisesti tekstiin. AP2 käytti eniten kategorioita, joilla hän osoitti positiivista suhtautumista tekstiin. AP1:n palautepuhetta hallitsivat vähättelevät, pejoratiiviset, jopa poleemiset ilmaisut. AP1 ottaa itselleen terävänäköisen tietäjän position, josta käsin hän haastaa ja syyllistää kirjoittajaa. AP1:n hallitseva, autoritaarinen ja haastava tyyli on luettavissa jo palautteiden aloituksissa ja lopetuksissa, kun muiden arvostelupalveluiden kannustava, vuorovaikutteinen, positiivinen ja kunnioittava suhtautuminen näkyy näissä. AP1:n kriittistä ja vähättelevää palautepuhetta voi kutsua tappajapalautteeksi ja tyyliä vahvan autoritaariseksi, kun muiden arvostelupalveluiden tyyliä kuvaa vuorovaikutteisuus.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (145 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherarvostelupalvelut
dc.titlePalautetta palautteesta : arvostelupalveluiden palautepuheen tarkastelua
dc.title.alternativeArvostelupalveluiden palautepuheen tarkastelua
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512154046
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKirjoittaminenfi
dc.contributor.oppiaineCreative writingen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2015-12-15T17:49:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3041
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot