Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorTolvanen, Milla
dc.date.accessioned2015-12-10T08:59:01Z
dc.date.available2015-12-10T08:59:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1505715
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48041
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, miten tutkivan oppimisen menetelmällä voidaan opettaa oopperaa. Tarkastelussa on keskitytty siihen, miten opiskelijoiden käsitykset oopperasta ja asenteet oopperaa kohtaan muuttuvat tutkivan oppimisen prosessin aikana ja miten opiskelijoiden kyky ymmärtää oopperamusiikkia kehittyy. Tutkimus on tehty Itä-Suomen yliopistossa Savonlinnan kampuksella toteutetusta Tutkivan oppimisen projektista, johon osallistui neljä luokanopettajaopiskelijaa. Projekti toteutettiin yhteistyössä Savonlinnan oopperajuhlien kanssa vuonna 2014. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka tutkimusstrategia on fenomenologinen. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla lomakehaastatteluilla ja osallistuvan havainnoin kautta. Aineistoon kuuluu lisäksi projektin aikana tuotettu materiaali, johon sisältyy muun muassa projektiryhmän tekemä video ja projektin loppuraportti. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen, jossa käytettiin apuna teemoittelua. Tutkimustuloksista käy ilmi, että tutkivan oppimisen menetelmää voidaan soveltaa hyvin taito- ja taideaineiden opetukseen kuten musiikkikasvatukseen ja oopperakasvatukseen. Sen kautta yksilö oppii uusia tietoja ja hän pystyy työstämään omia käsityksiään ja ajatuksiaan oopperasta. Työtapa mahdollistaa syväoppimisen, mikä auttaa yksilö kokemaan oopperaa kokonaisvaltaisesti ja sillä on vaikutusta yksilön ajattelutaitoihin ja asenteisiin. Sen kautta voidaan oppia ja kehittää taitoja ymmärtää ja kuunnella musiikkia. Oppimista tapahtuu kun yksilö on motivoitunut ja hän panostaa työskentelyyn. Oopperasta oleviin käsityksiin vaikuttavat muiden ihmisten mielipiteet ja omat ennakkokäsitykset. Käsitykset oopperasta saavat vaikutteita olevien ja olemattomien kokemusten perusteella. Tutkimustulokset osoittavat, että yksilön käsityksiä ja mielikuvia pystytään muuttamaan. Mitä enemmän yksilö sai tietoa ja kokemuksia oopperasta, sitä helpompi siitä oli muodostaa käsitys, sitä ymmärsi paremmin ja oma mielipide muuttui selkeämmäksi. Oopperamusiikkia oli sitä helpompi kuunnella, mitä enemmän sitä kuunteli ja mitä enemmän yksilöllä oli tietoa ja taitoa musiikin jäsentämiseen. Yksilön taidot jäsentää oopperaa olivat yhteydessä oopperasta pitämiseen ja sen ymmärtämiseen. Mitä enemmän tietoa ja kokemuksia oopperasta on, sitä positiivisempia mielipiteet sitä kohtaan ovat. Oopperan ymmärtäminen teoksena johti oopperasta pitämiseen. Oopperan ymmärtämisen kannalta oli tärkeää, että yksilö sai siitä aitoja kokemuksia, sillä oopperan koko olemus avautuu vasta kokonaisena monitaiteellisena esityksenä. Yksilön kielteinen suhtautuminen oppimiseen voi estää yksilöä muuttamasta käsityksiään. Oopperan luokitteleminen korkeakulttuuriksi ja eliittitaiteeksi on ongelmallista, sillä se aiheuttaa torjuntaa oopperaa kohtaan. Oopperakasvatuksen tehtävä on korjata näitä virheellisiä käsityksiä. Ooppera on sellaista, mistä kaikki ihmiset pystyvät nauttimaan. Tapa tuoda oopperaa ihmisille ja kehittää heidän taitoaan ymmärtää sitä on ottaa se mukaan perusopetukseen. Tutkiva oppiminen ja oopperakasvatus kehittävät yksilöä kokonaisvaltaisesti. Tutkivan oppimisen menetelmä ja oopperakasvatus soveltuvat täysin peruskouluun, sillä ne kohtaavat tavoitteellisesti erityisesti vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden kanssa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (110 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherKullervo (ooppera)
dc.titleMinäkö pitäisin oopperasta? : tutkivan oppimisen opetusmenetelmä oopperakasvatuksessa
dc.title.alternativeTutkivan oppimisen opetusmenetelmä oopperakasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512103961
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.subject.methodFenomenologia
dc.date.updated2015-12-10T08:59:02Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoooppera
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.subject.ysomusiikkimaku
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysokäsitykset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot