Tavoitelähtöinen sosiaalityö : voimavarakeskeisen ongelmanratkaisun perusteet
Tässä kirjassa esitetään puheenvuoro, joka liittyy sosiaalityön itseymmärryksestä käytävään keskusteluun. Tätä keskustelua käydään niin sosiaalityön tutkimuksen, koulutuksessa kuin sosiaalityön arjen tasolla. Kirja ei kuitenkaan ole ainoastaan puheenvuoro, vaan se on samalla oppikirja sosiaalityön asiakastyön menetelmällisistä perusteista.
Kirjoittaja tarkastelee sosiaalityötä tavoitteellisena ongelmanratkaisutyönä, jossa järjen ja sydämen liitto ohjaa asiakkaiden kanssa tehtävää yhteistyötä. Tämä järjen ja sydämen liittoon perustuva toiminta tarvitsee kuitenkin sosiaalityön arkeen sopivia työkaluja.
Tässä kirjassa jäsennetään asiakkaan kanssa tehtävää sosiaalityötä tavoitteellisena toimintana "ongelmanratkaisun prosessimallin" avulla. Tämä malli tarjoaa niitä konkreetteja työvälineitä, joilla voidaan pyrkiä asiakkaassa olevien resurssien aktivoimiseen eli asiakkaan valtaistamiseen.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-6498-6ISSN Hae Julkaisufoorumista
1238-8025Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- SoPhi [154]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla
Manninen, Lasse (2022)Yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu on olennainen nykypäivän työelämätaito ja tämä on syytä huomioida myös yliopistojen opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli hyödyntää yhteistoiminnallisen, eli pienryhmässä ... -
Ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä
Koski, Nanni (2017)Mitä enemmän oppilas tai opiskelija oivaltaa itse, sitä enemmän hän oppii ja nauttii ongelmanratkaisusta. Tämä ajatus toimii lähtökohtana tutkielmassa. Käsiteltävät tehtävät ovat tasoltaan yläkouluun ja / tai lukioon ... -
Tasapainoilua kurinalaisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden välillä : oppilaiden ei-toivottuun käyttäytymiseen liittyvän ongelmanratkaisun kehittäminen yhden peruskoulun yläasteen tarkastelun pohjalta
Naukkarinen, Aimo (1999)This qualitative study explores the problem-solving culture associated with students' challenging behavior in an upper comprehensive school (ages 13 to 16). Based on the findings, new possibilities are suggested for ... -
Käyttämättömät ajanvaraukset Tampereen aikuissosiaalityössä
Isoaho, Seija (2013)Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että Tampereen aikuissosiaalityön asiakkaat jättävät käyttämättä sosiaalityöntekijälle varattuja aikoja. Ilmiöön vaikuttavia tekijöitä tarkastellessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.