Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa
Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten käyttöä ja sovellusten käytön vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimustavoitteena on selvittää miten käyttäjät hyödyntävät liikunnallisia mobiilihyvinvointisovelluksia, miten he seuraavat omaa liikunta-aktiivisuuttaan sovelluksia hyödyntäen ja vaikuttaako sovellusten käyttö heidän liikuntamotivaatioonsa. Tutkielmassa ollaan erityisesti kiinnostuneita tarkastelemaan sovelluksissa hyödynnettävän pelillistämisen vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimusmenetelminä tutkielmassa käytetään kirjallisuuskatsausta sekä teemahaastattelua.
Tutkielman tulokset antavat käsityksen liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten hyödyntämisestä käyttäjien toimesta. Tuloksissa todetaan, että käyttäjät hyödyntävät sovelluksia seuratakseen liikuntasuorituksissaan kulkemaansa matkaa, suoritukseen käyttämäänsä aikaa ja nopeuttaan. Käyttäjät eivät koe, että sovellus saisi heidät harrastamaan liikuntaa enemmän, mutta sovelluksen käyttö voi vaikuttaa liikuntasuoritukselle annettuun intensiteettiin. Sovellusten käyttö mahdollistaa oman kehityksen seuraamisen ja kehittyminen fyysisessä suorituksessa voi olla liikuntamotivaatiota suurestikin lisäävä tekijä.
The aim of this thesis is to find out the use of mobile health applications and the effects that the use of these applications have to the motivation towards exercising. The objective of this study is to examine how the users utilize mobile applications designed for physical exercising, how they monitor their physical activity using the applications and do the use of the applications reflect to their motivation toward exercising. In this study the main interest is examining the possible motivational effects of the use of gamification in these applications. The methods used in this study are literature research and theme interviews. The results give an insight how mobile health applications are utilized by the users. The results show that users use the applications to monitor the dis-tance, time and speed concerning their exercise. The users do not feel that the use of the application makes them to be more physically active, but the use of the application can rather affect the intensity they give to a specific workout. The applications enable to monitor one’s physical improvement and to see yourself improve physically can be motivating indeed.
The aim of this thesis is to find out the use of mobile health applications and the effects that the use of these applications have to the motivation towards exercising. The objective of this study is to examine how the users utilize mobile applications designed for physical exercising, how they monitor their physical activity using the applications and do the use of the applications reflect to their motivation toward exercising. In this study the main interest is examining the possible motivational effects of the use of gamification in these applications. The methods used in this study are literature research and theme interviews. The results give an insight how mobile health applications are utilized by the users. The results show that users use the applications to monitor the dis-tance, time and speed concerning their exercise. The users do not feel that the use of the application makes them to be more physically active, but the use of the application can rather affect the intensity they give to a specific workout. The applications enable to monitor one’s physical improvement and to see yourself improve physically can be motivating indeed.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511263837Use this for linking
Language
Finnish