Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
Abstract
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja tarve saada varhaisiin matemaattisiin taitoihinsa tukea. Nallematikalla viitataan lasten varhaisten matemaattisten taitojen ryhmämuotoiseen opetusohjelmaan.
Tutkimus toteutettiin viidessä pirkanmaalaisessa päiväkotiryhmässä syksyn 2013–kevään 2014 välisenä aikana. Koeryhmään valikoitui 18 ja verrokkiryhmään 6 lasta. Seulontamenetelmänä lasten valinnassa käytettiin Nallematikka-ohjelman ”Lapsen oppimisvalmiuksien kartoitus”- tehtäviä. Varhaisia matemaattisia taitoja mitattiin lukukäsitetestin avulla. Sekä koe- että verrokkiryhmälle suoritettiin kolme mittausta; alkumittaus, loppumittaus välittömästi intervention jälkeen ja viivästetty loppumittaus kolme kuukautta intervention päättymisestä.
Koe- ja verrokkiryhmän välinen ero matemaattisissa taidoissa oli ennen interventiota tilastollisesti merkitsevä. Interventio tuotti positiivisia tuloksia. Koeryhmän taidot paranivat tilastollisesti merkitsevästi kaikkien mittauskertojen välillä. Verrokkiryhmän kohdalla parannusta tapahtui toki myös, mutta ero loppumittauksen ja viivästetyn mittauksen välillä ei ollut enää tilastollisesti merkitsevä. Tyttöjen ja poikien välillä ei tässä tutkimuksessa ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Tämän tutkimusten tulosten perusteella näyttäisi siltä, että Nallematikka soveltuu erinomaisesti tukimuodoksi niille 5-vuotiaille lapsille, joilla arvioidaan olevan heikot matemaattiset taidot.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511213760Use this for linking
Language
Finnish