Toiminnallinen opettaminen oppimiskokemuksen ja sisäisen motivaation rakentaja alakoulussa

Abstract
Tutkimuksessa selvitetään toiminnallisen opettamisen hyötyjä ja haittoja sekä sen merkitys oppilaiden sisäisen motivaation rakentumiseen. Näiden teemojen lisäksi tutkimus johtaa lukijan sellaisten kysymysten äärelle, kuten miten opitaan, minkälainen on oppimisprosessi ja miten motivaatio rakentuu. Tutkimuskysymykseen vastataan kirjallisuuskatsauksella ja empiirisellä osalla, joka on toteutettu teemahaastattelulla, videohavainnoinnilla ja kyselyllä. Näiden lisäksi tutkimuksen apuna ovat toimineet tuntisuunnitelmat ja muistiinpanot, joiden pohjalta tutkimuksen havainto-oppitunnit pidettiin. Tutkimuksessa käytettiin vertailuasetelmaa luennoitujen – ja toiminnallisten tuntien välillä. Ai- neiston analyysi tapahtui teoriasidonnaisesti kategorisoiden. Aineistossa teemahaastatteluun osallistui opettajia, videohavainnointiin ja kyselyyn puolestaan kuudennen luokan oppilaita. Tämän tutkimuksen tutkimusote on etnografinen toimintatutkimus, jolle useat erilaiset aineistonkeruumenetelmät eivät ole mitenkään poikkeuksellisia. Tutkimuksessa ilmeni, että toiminnallinen opettaminen tukee monipuolisesti erilaisia oppijoita. Toiminnallinen opettaminen tuki myös sisäisen motivaation rakentumista paremmin kuin siihen verrattu luennoiva opetustyyli. Toiminnallisuuden heikkoutena koettiin sen opettajaa kuormittava vaikutus ja mahdolliset työrauhaongelmat.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510253483Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share