Kuluttajien asenne mobiilimarkkinointia kohtaan

Abstract
Mobiililaitteiden sekä erilaisten mobiilipalveluiden määrä ja kysyntä ovat olleet voimakkaassa kasvussa viime vuosien ajan. Myös mobiiliteknologia on kehittynyt suurin harppauksin. Markkinointia mobiililaitteiden välityksellä on toteutettu jo pitkään, mutta teknologian kehityksen ja älypuhelinten kasvavan käyttöasteen myötä mobiilimarkkinointiin on auennut uusia mahdollisuuksia potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa tarkastellaan mobiilimarkkinoinnin määritelmiä ja niiden kehitystä sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajien asenteeseen mobiilimarkkinointia kohtaan. Tutkielman tarkoituksena on havainnollistaa mobiilimarkkinoinnin kehitystä ja tunnistaa keinoja, joiden avulla kuluttajan asenteeseen voidaan vaikuttaa. Asenteita käsittelevä osio on pyritty pitämään mahdollisimman ajankohtaisena valitsemalla lähteiksi tutkimuksia, jotka on julkaistu vuosina 2011–2013. Tuoreempia, aiheen kannalta relevantteja tutkimuksia ei löytynyt. Tutkimustuloksena todetaan, että kuluttajien asenteeseen mobiilimarkkinointia kohtaan vaikuttavat tekijät voidaan luokitella markkinointiviestiin liittyviin tekijöihin sekä markkinoinnin vastaanottajaan eli kuluttajaan itseensä liittyviin tekijöihin. Asenteeseen vaikuttavat useat tekijät, muun muassa vastaanotetun informaation hyödyllisyys ja luotettavuus sekä kuluttajan kokema häiritsevyys tai ärtymys mobiilimarkkinoinnin seurauksena. Tutkielmassa tuodaan esille myös keinoja, joilla ärtymystä ja sen aiheuttamaa negatiivista asennetta voidaan pyrkiä välttämään.

The number and demand of mobile devices have been growing rapidly during the past few years. Mobile technology has also developed tremendously. Mobile devices have already been used as a marketing channel for many years, but along with the developing technology and growing penetration of smartphones, new opportunities and possibilities to reach potential customers via mobile marketing have arisen. This thesis was conducted as a literature review, and it explores the definitions of mobile marketing and factors that affect consumers’ attitude towards mobile marketing. The objective of the thesis is to illustrate the development of mobile marketing and identify means that can be used to influence the consumers’ attitude towards it. The chapter discussing the attitudes is based on references that have been published between years 2011 and 2013 in order to keep it topical. Relevant references published later than 2013 were not found. As a result of this research it is discovered, that the factors affecting consumers’ attitude towards mobile marketing can be placed in two categories: factors that are related to the marketing message and factors that are related to the receiver of the message, i.e. the consumer. Multiple factors exist, including the usefulness and trustworthiness of the marketing message and the perceived irritation resulting from mobile marketing. The thesis also highlights some means that can be used to avoid the negative attitude caused by irritation.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510193405Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share