eKielikylpyä lapsille – Moomin Language School
Guttorm, A. (2015). eKielikylpyä lapsille – Moomin Language School, 8.10.2015 (Lokakuu 2015). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2015Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Paras vaihe kieltenoppimiseen on pienillä lapsilla, sillä heillä on luonnollinen kiinnostus ja omaksumiskyky kieliä kohtaan. Suomessa tämä herkkyysvaihe jätetään valitettavan usein hyödyntämättä. Euroopan komission sivulla (EC 2015) kerrotaan, että EU-maiden ministerit suosittavat vähintään kahden vieraan kielen oppimista jo varhaisessa iässä. Komissio korostaa, että vieraan kielen oppiminen luo pohjaa myöhemmälle oppimiselle ja lisää kiinnostusta muita kieliä ja kulttuureita kohtaan. Varhaisen kielenkehittämisen on todettu vaikuttavan myös voimakkaasti aivojen kehittymiseen, jolloin etenkin puheen ja muistin käsittely on tehokasta. Tämän ansiosta uusia vieraita kieliä opitaan helposti ja positiiviset vaikutukset näkyvät oppimistuloksissa myöhemmin. Vieraan kielen oppiminen varhaisella iällä parantaa myös äidinkielen taitoja. Suomessa on kuitenkin vielä tällä alueella paljon tehtävää.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2015/Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The context of second foreign languages in Swedish secondary schools : results of a questionnaire to school leaders
Granfeldt, Jonas; Sayehli, Susan; Ågren, Malin (University of Jyväskylä, Centre for Applied Language Studies, 2019)This article reports the results of a survey focusing on the educational context of second foreign languages (SFL) to which 147 Swedish secondary school leaders responded. The study aims to provide a picture of how SFLs ... -
As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
Miettinen, Elisa (2009)Kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon painoarvo vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa on kasvanut viime vuosina, mikä on lisännyt huomiota myös opettajien kielenkäyttöön. Tämän proseminaarit ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self
Fagerlund, Tarja (2010)Suullinen kielitaito on tärkeää nykypäivän kansainvälisessä maailmassa. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten abiturientit puhuvat englantia ja ruotsia koulun ulkopuolella, ja kuinka he näkevät ...