Show simple item record

dc.contributor.advisorRantala, Anja
dc.contributor.authorSuominen, Marjaana
dc.date.accessioned2015-10-01T12:17:52Z
dc.date.available2015-10-01T12:17:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1496781
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47240
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista yhteistyötä erityisopettaja ja koulukuraattori tekevät yläkoulussa kouluhyvinvoinnin tukemiseksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 sekä 2013 voimaan astunut oppilas- ja opiskelijahuoltolaki korostavat koulun henkilökunnan yhteistyötä hyvinvoivan koulun tukipilarina. Tutkimuksella pyrittiin tuomaan esiin, miten erityisopettajan ja koulukuraattorin yhteistyö edistää kouluhyvinvointia tällä hetkellä ja mitkä seikat tukevat yhteistyön toteuttamista. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea saman kaupungin yläkouluissa työskentelevää erityisopettaja-koulukuraattori -työparia. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja kerätty aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Työparit tekivät yhteistyötä koko ikäluokan, yksittäisten luokkien ja yksittäisten oppilaiden kouluhyvinvoinnin edistämiseksi. Yhteistyö oli tarveperustaista ja sillä pyrittiin joko ehkäisemään ongelmien syntymistä tai ratkaisemaan jo syntyneitä ongelmia. Yhteistyöstä oli hyötyä sekä työparille itselleen että oppilaille ja muille opettajille. Toimiva yhteistyö mahdollisti myös tehokkaan resurssien käytön. Erityisopettajan ja koulukuraattorin yhteistyö lähentää pedagogista ja oppilashuollollista tukea toisiinsa. Yhteistyömuodoilla voidaan tukea tärkeitä koulu- hyvinvoinnin osa-alueita.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (80 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkouluhyvinvointi
dc.subject.othererityisopettaja
dc.subject.otherkoulukuraattori
dc.subject.othermonialainen yhteistyö
dc.subject.otheryläkoulu
dc.titleErityisopettaja ja koulukuraattori yhdessä kouluhyvinvointia tukemassa yläkoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201510013295
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-10-01T12:17:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysokoulukuraattorit
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record