dc.contributor.advisor | Kalaja, Paula | |
dc.contributor.author | Kuivamäki, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2015-09-28T14:08:42Z | |
dc.date.available | 2015-09-28T14:08:42Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1496585 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47215 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Englannin opetuksen tilaa ammatillisessa koulutuksessa. Suullista kielitaitoa painotetaan Ammatillisen perustutkinnon perusteissa sekä koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa, joten myös tämä tutkimus keskittyi siihen. Vastaavia tutkimuksia on aiemmin tehty lukio-opetuksesta, mutta ei ammatillisesta opetuksesta. Aihe on tärkeä koska Suomessa osallistuu vuosittain satoja tuhansia ihmisiä ammatilliseen koulutukseen.
Tutkimukseen osallistui 61 kolmannen vuoden opiskelijaa ja kolme opettajaa. Oli tärkeää, että molempien osapuolten näkemykset pääsivät esiin. Opiskelijoilta data kerättiin Internet-kyselyn avulla, jossa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Opettajilta data kerättiin teemahaastatteluilla. Opiskelijoilta kerätty data analysoitiin kvantitatiivisin ja opettajilta kerätty data kvalitatiivisin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että eurooppalaisen viitekehyksen painottama kommunikatiivinen kompetenssi oli oppimisen ja opetuksen tavoitteena. Sekä oppilaat että opettajat pitivät suullista kielitaitoa hyvin tärkeänä. Opiskelijat uskoivat tulevansa tarvitsemaan englantia myöhemmin työelämässä. Tuloksien mukaan opiskelijat ovat halukkaita oppimaan puhumaan englantia, ja myös opettajat olivat sitä mieltä, että oppilaiden asenne englantia kohtaan on yleisesti ottaen hyvä.
Erimielisyyttä etenkin opiskelijoiden kesken oli siitä, tarjoaako ammatillinen englannin opetus tarpeeksi taitoja, jotta he selviäisivät tulevassa ammatissaan myös englantia vaativissa tilanteissa. Kuitenkin huomattavan suuri osa opiskelijoista, jotka jo olivat käyttäneet englantia työharjoittelussa, kesätöissä tms. koki että oli selviytynyt tilanteesta hyvin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (80 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Oral communication | |
dc.subject.other | vocational school | |
dc.subject.other | students’ views | |
dc.subject.other | teachers’ views | |
dc.title | Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201509283277 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2015-09-28T14:08:43Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | ammattikoululaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |