Show simple item record

dc.contributor.advisorKalaja, Paula
dc.contributor.authorKuivamäki, Tanja
dc.date.accessioned2015-09-28T14:08:42Z
dc.date.available2015-09-28T14:08:42Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1496585
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47215
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Englannin opetuksen tilaa ammatillisessa koulutuksessa. Suullista kielitaitoa painotetaan Ammatillisen perustutkinnon perusteissa sekä koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa, joten myös tämä tutkimus keskittyi siihen. Vastaavia tutkimuksia on aiemmin tehty lukio-opetuksesta, mutta ei ammatillisesta opetuksesta. Aihe on tärkeä koska Suomessa osallistuu vuosittain satoja tuhansia ihmisiä ammatilliseen koulutukseen. Tutkimukseen osallistui 61 kolmannen vuoden opiskelijaa ja kolme opettajaa. Oli tärkeää, että molempien osapuolten näkemykset pääsivät esiin. Opiskelijoilta data kerättiin Internet-kyselyn avulla, jossa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Opettajilta data kerättiin teemahaastatteluilla. Opiskelijoilta kerätty data analysoitiin kvantitatiivisin ja opettajilta kerätty data kvalitatiivisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että eurooppalaisen viitekehyksen painottama kommunikatiivinen kompetenssi oli oppimisen ja opetuksen tavoitteena. Sekä oppilaat että opettajat pitivät suullista kielitaitoa hyvin tärkeänä. Opiskelijat uskoivat tulevansa tarvitsemaan englantia myöhemmin työelämässä. Tuloksien mukaan opiskelijat ovat halukkaita oppimaan puhumaan englantia, ja myös opettajat olivat sitä mieltä, että oppilaiden asenne englantia kohtaan on yleisesti ottaen hyvä. Erimielisyyttä etenkin opiskelijoiden kesken oli siitä, tarjoaako ammatillinen englannin opetus tarpeeksi taitoja, jotta he selviäisivät tulevassa ammatissaan myös englantia vaativissa tilanteissa. Kuitenkin huomattavan suuri osa opiskelijoista, jotka jo olivat käyttäneet englantia työharjoittelussa, kesätöissä tms. koki että oli selviytynyt tilanteesta hyvin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (80 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherOral communication
dc.subject.othervocational school
dc.subject.otherstudents’ views
dc.subject.otherteachers’ views
dc.titleLearning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201509283277
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2015-09-28T14:08:43Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoammattikoululaiset


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record