Lastentarhanopettajan ajankäyttö työpäivän aikana pysyvässä pienryhmässä
Ajankäytön ja työajan käytön tutkimusta on tehty Suomessa jonkin verran. Kuitenkaan
lastentarhanopettajan ajankäyttöä ei ole juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää, millainen on lastentarhanopettajan työpäivä pysyvässä pienryhmässä. Erityisesti
haluttiin selvittää, miten lastentarhanopettajan ajankäyttö jakautuu eri toimintoihin työpäivän
aikana. Lisäksi haluttiin tietää, mitä lastentarhanopettajat ajankäytöstään kertovat.
Tämä tutkimus on toteutettu käyttäen monimenetelmällistä tutkimusotetta. Ajankäyttö eri
toimintoihin on kerätty havainnoiden kahden lastentarhanopettajan kokonaisia työpäiviä
mitaten ajan kulumista eri toimintoihin. Lisäksi samoja lastentarhanopettajia haastateltiin
ajankäytön havainnoinnin jälkeen tulosten syventämiseksi.
Lastentarhanopettajien ajankäytöstä työpäivän aikana on muodostettu kaksi erillistä tapausta
ja tulokset on esitetty tapauskertomusten muodossa. Ajankäytön tuloksista saatiin selville,
että molempien lastentarhanopettajien suurin osa ajasta kului lapsiryhmätyössä. Määrällisesti
eniten aikaa kului perushoidollisten toimintojen ohjaamiseen, suunnitteluaikaan sekä
pedagogiseen toimintaan. Lapsiryhmästä irrottautumisen ja ajan löytymisen kirjallisille töille
koettiin haastavaksi.
Lastentarhanopettajan ajankäytöstä voidaan sanoa, että se vaihtelee työvuoron ja työpäivän
mukaan. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että lastentarhanopettajan aika kuluu
lapsiryhmässä ja muihin töihin irrottautumisen ratkaisuna pidettiin töiden priorisointia sekä
toimintojen ja ajankäytön suunnittelua lapsiryhmän ja resurssien mukaisesti.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistuminen osana päiväkodissa kehittyvää asiantuntijuutta : lastentarhanopettajan näkökulma
Tienhaara, Sini (2017)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin Suomen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistamista päiväkodissa toimivien lastentarhanopettajien näkö- kulmasta. Aihe on ajankohtainen valtakunnallisen perusteasiakirjan ... -
Kaksi tietä lastentarhanopettajaksi : ammattikorkeakoulusta ja yliopistosta lastentarhanopettajan kelpoisuuden saavien opiskelijoiden näkemyksiä ammatillisista valmiuksistaan
Ahonen, Marleena; Kärkkäinen, Sanna (2001) -
Integraatio ja sen toimivuus lastentarhanopettajan arvioimana
Viitala, Riitta (1999) -
Dialogioppiminen pienryhmässä : opettajaksi opiskelevien harjoitteluprosessi terveydenhuollon opettajankoulutuksessa
Sarja, Anneli (Jyväskylän yliopisto, 2000)