Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluikäisten oppilaiden arvioinnin
tarkkuutta lukemissujuvuuden osalta. Tutkimuksessa vertailtiin oppilaiden omia
arvioita lukemissujuvuudestaan oppilaiden todellisiin taitoihin. Vertailua toteutettiin
lisäksi jakamalla oppilaita erilaisiin ryhmiin lukemissujuvuuden taitotason,
sukupuolen ja luokka-asteen perusteella.
Tutkimusaineisto on peräisin Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin
yhdessä toteuttamasta ja Suomen Akatemian rahoittamasta Minäpystyvyys ja
oppimisvaikeusinterventiot-hankkeesta. Hankkeeseen osallistui 1344 2.–5.
luokkalaista oppilasta Keski-Suomen ja Itä-Suomen alakouluista vuosien 2013–2015
välisenä aikana. Hankkeen aineistosta tässä tutkimuksessa käytettiin 4. ja 5.
luokkalaisilta (n=625) kerättyä osuutta. Oppilailta kerätystä aineistosta käytettiin 1)
lukemissujuvuuden todellista taitotasoa mitannutta tehtävää 2) oppilaiden arvioimaa
lukemissujuvuuden taitotasoa mitannutta tehtävää ja 3) lukemissujuvuuden
taitotasoryhmien jakoperusteina toimineita sanaketjutehtävää (ALLU) ja
lauseenlukemistehtävää (LUKSU).
Tuloksista kävi ilmi, että alakouluikäiset oppilaat arvioivat oman taitotasonsa
ylioptimistisesti. Keskimäärin oppilaat arvioivat lukevansa 116 sanaa minuutissa,
kun he todellisuudessa lukivat 84 sanaa. Arvion ja todellisen suoriutumisen välinen
ero oli keskimäärin 32 sanaa, mikä tarkoittaa sitä, että oppilaat lukivat
keskiarvollisesti 72,4 % arvioimastaan sanamäärästä. Vertailtaessa
lukemissujuvuudeltaan kolmeen taitotasoryhmään (hyvät, keskitasoiset, heikot)
jaoteltuja oppilaita, ei oppilaiden arvioinnin tarkkuudessa havaittu eroja. Sen sijaan
vertailtaessa lukemissujuvuudeltaan heikkoja oppilaita muihin oppilaisiin, havaittiin,
että lukemissujuvuudeltaan heikot oppilaat arvioivat oman taitotasonsa enemmän
väärin, kuin muut oppilaat. Sukupuolten ja luokka-asteiden lukemissujuvuuden
arvioinnin tarkkuuden vertailuissa ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja.
Tulosten perusteella voi todeta lukemissujuvuuden arvioinnin olevan
epätarkkaa alakouluikäisillä. Vahvimmin arvioinnin epätarkkuus näkyi
lukemissujuvuudeltaan heikoilla lukijoilla. Oppilaiden arvioinnin tarkkuutta olisikin
syytä parantaa vahvistamalla oppilaiden metakognitiivisia taitoja ja tukemalla
itsesäätelyä. Erityisen tärkeää olisi tällaisen tuen kohdentaminen niille oppilaille,
jotka arvioivat oman taitotasonsa eniten väärin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opportunities and obstacles : Using profile analysis to examine sources of reading self-efficacy in early adolescence
Han, Jaeyun; Peura, Pilvi; Ford, Calah J.; Butz, Amanda R.; Usher, Ellen L. (Elsevier, 2024)When investigating the sources of self-efficacy, researchers have historically focused on learners' perceptions of positive (e.g., direct & vicarious successes, encouragement & praise) and negative (e.g., stress, anxiety) ... -
Samalla osaamisella sama arvosana? : PISA-arvioinnin lukutaidon sekä suomen kielen ja kirjallisuuden arvosanan vastaavuus
Pulkkinen, Jonna; Rautopuro, Juhani (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021) -
"Tuhoaa otsoonikerrosta ja siihen tarvitsee rahotusta välttämällä ongelmia jota niistä aiheutuu" : avovastausten arvioinnin ongelmat PISAn lukutaidon kokeessa
Löytynoja, Heidi (2012)Tämän tutkimuksen päätavoitteena on kartoittaa PISAn lukutaidon kokeen avovastausten arvioinnin ongelmia. Aihealuetta ei ole tähän mennessä kokoavasti tutkittu. Tämän lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, missä määrin ... -
Nuoret osaajat : PISA 2003 -tutkimuksen ensituloksia
Unknown author (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Tulevaisuuden osaajat : Pisa 2000 Suomessa
Sulkunen, Sari; Kupari, Pekka; Törnroos, Jukka; Reinikainen, Pasi; Malin, Antero; Leino, Kaisa; Linnakylä, Pirjo; Välijärvi, Jouni (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2002)