Joukkoistaminen IT-alalla
Abstract
Internetin yleistymisen myötä sanonta ”joukossa on voimaa” on saanut suu-
remman merkityksen kuin kukaan olisi koskaan osannut ennustaa: internetin
yhdistämä ihmisjoukko tuottaa uskomattomat määrät kuvaa, ääntä, videota ja
tekstiä ajassa jossa yksittäinen ihminen ei kerkeä tekemään käytännössä mitään.
Tämän suuren joukon voimavarojen hyödyntämistä kutsutaan joukkoista-
miseksi. Joukkoistaminen tarkoittaa organisaation ennen sisäisen toiminnon tai
työn ulkoistamista internettiin määrittelemättömälle joukolle. Tässä kandidaa-
tintutkielmassa perehdytään IT-alalla tapahtuvaan joukkoistamiseen ja jouk-
koistamisen neljään eri muotoon, jotka ovat joukkotuotanto, joukkoarviointi,
joukkoäly sekä joukkorahoitus. IT-alalla joukkoistamista voidaan hyödyntää
esimerkiksi palveluiden sisällöntuotannossa, järjestelmäkehityksessä, tai jouk-
koistamista voi käyttää esimerkiksi uuden tuotteen rahoittamiseen. Joukkois-
tamiseen liittyviä haasteita ovat muun muassa käyttäjien haaliminen ja osallis-
tuttaminen, joukon ohjaaminen, sekä joukon tuotosten arviointi ja hyödyntämi-
nen.
Since the birth of internet, the Finnish saying “there’s power in the crowd” has gained greater meaning than anyone dared to predict: today, millions of people form a crowd over the internet and this crowd is able to produce massive amounts of sound, pictures, video and text in a matter of seconds. Harnessing this power of the crowds is called crowdsourcing. Crowdsourcing means taking a task once performed inside the organization, and outsourcing it to the public over the internet. This Bachelor’s thesis focuses on crowdsourcing in the infor- mation technology (IT) industry and on the four different forms of crowdsourc- ing, which are crowd creation, crowd voting, crowd wisdom and crowdfunding. In the IT-industry crowdsourcing can be in content creation, system develop- ment or it can be also used to fund a new product. Challenges that may arise when trying to perform crowdsourcing are user acquisition and involvement, crowd guidance in addition with crowd’s creations evaluation and utilizing.
Since the birth of internet, the Finnish saying “there’s power in the crowd” has gained greater meaning than anyone dared to predict: today, millions of people form a crowd over the internet and this crowd is able to produce massive amounts of sound, pictures, video and text in a matter of seconds. Harnessing this power of the crowds is called crowdsourcing. Crowdsourcing means taking a task once performed inside the organization, and outsourcing it to the public over the internet. This Bachelor’s thesis focuses on crowdsourcing in the infor- mation technology (IT) industry and on the four different forms of crowdsourc- ing, which are crowd creation, crowd voting, crowd wisdom and crowdfunding. In the IT-industry crowdsourcing can be in content creation, system develop- ment or it can be also used to fund a new product. Challenges that may arise when trying to perform crowdsourcing are user acquisition and involvement, crowd guidance in addition with crowd’s creations evaluation and utilizing.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509012781Use this for linking
Language
Finnish