Tarina, joka on koettava : narratiivisten tutkimispelien taustat, tarinat ja kerronta

Abstract
Pro gradu -työssäni tutkin narratiivisia tutkimispelejä, joka on uusi ja vasta vähän tutkittu digitaalisten pelien genre. Tutkielmani on muodoltaan artikkeligradu, joka koostuu kolmesta artikkelista sekä Johdanto- ja Yhteenveto-luvuista. Ensimmäisessä artikkelissa esittelen narratiivisten tutkimispelien genreä, sen taustaa ja tärkempiä genreen kuuluvia pelejä. Lisäksi luon määritelmän narratiivisten tutkimispelien genrelle osoittamalla yhteisiä ominaispiirteitä kahdeksasta pelistä, joiden katson edustavan kyseistä genreä. Tarkastelemani narratiiviset tutkimispelit ovat kaikki uusia, vuosina 2012–2015 ilmestyneitä, lukuun ottamatta vuonna 1993 ilmestynyttä klassikkopeliä Myst, joka voidaan nähdä lähtölaukauksena ensimmäisestä persoonasta kuvattujen tutkimispelien suosiolle. Toisessa artikkelissa analysoin tarinankerronnan rakentumista ja kerronnan keinoja The Fullbright Companyn pelissä Gone Home vuodelta 2013. Artikkelin tutkimusote on monitieteinen yhdistäen tekstuaalista, visuaalista ja auditiivista analyysia. Osoitan analyysissani Gone Home -pelin tarinan rakentuvan useista tarinan tasoista ja välittyvän pelaajalle peliympäristön, tekstien ja auditiivisten keinojen avulla. Eri pelaajat voivat löytää pelistä hieman eri tarinan, koska pelin yli sataa esinettä ja lukuisia tekstejä ei ole kaikkia välttämätöntä löytää ja tutkia. Peli tuottaa siten potentiaalisesti useita erilaisia kokemuksia tarinasta. Tutkielman kolmannessa artikkelissa käsittelen The Astronauts -peliyhtiön peliä The Vanishing of Ethan Carter epäluonnollisen narratologian näkökulmasta. Epäluonnollisella tarkoitetaan tässä yhteydessä fiktiossa esiintyviä asioita, jotka uhmaavat reaalimaailman fysiikan ja logiikan rajoja ja tuntuvat siksi oudoilta ja vieraannuttavilta. Sovellan The Vanishing of Ethan Carter -peliin Jan Alberin viittä lukemisen strategiaa, joiden avulla voidaan tarkastella, miten pelaaja ymmärtää ja tulkitsee pelissä kohtaamiaan epäluonnollisilta tuntuvia asioita. Tutkielma valaisee vähän tutkittua narratiivisten tutkimispelien genreä ja tuottaa tutkimustietoa tarinoista, jotka pelaaja kokee kolmiulotteisessa pelimaailmassa kulkien.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508312778Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share