Pk-yritysten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja alueellisesta mediamainonnasta
Median- ja teknologian murrokset ovat vaikuttaneet sekä kuluttajien median käyttöön, että yritysten mediamainontaan: median käyttö on pirstaloitunut ja digitaaliset välineet ovat yhä merkittävämmässä roolissa ihmisten elämää. Tekninen kehitys on myös mullistanut yritysten markkinointiviestinnän luonteen ja toteuttamisen. Kehityksen seurauksena yksittäiset, perinteiset mediakanavat eivät palvele markkinoijia tai kuluttajia enää entiseen tapaan.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan keskisuomalaisten pk-yritysten markkinointiviestinnän suunnitteluaja mediamainontaa nykyisessä toimintaympäristössä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksan yrityksen markkinoinnista vastaavia henkilöitä, jotka kertoivat yritystensä toimintatavoista ja markkinointiviestinnän tavoitteista. Laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin yritysten käytäntöjä erityisesti markkinointiviestinnän suunnittelun ja mediavalintojen teorioiden pohjalta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja sitä analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohdeyrityksiltä puuttuu sekä resursseja, että osaamista toteuttaa uudenlaista integroitua markkinointiviestintää. Yritysten markkinointiviestinnän suunnittelu perustui tyypillisesti aiempien vuosien valintoihin ja markkinointia toteutettiin pääsääntöisesti yritysten omista tarpeista lähtien. Markkinointiviestinnän hankalimpana osa-alueena kohdeyritykset kokivat tulosten arvioinnin. Tämä korostui erityisesti imagollisissa kampanjoissa. Yhtenä merkittävänä tekijänä tähän oli se, että yritysten kampanjoilta puuttuivat selkeät mitattavat tavoitteet, joihin saavutettuja tuloksia olisi voitu verrata.
Kohdeyritykset kokivat markkinointiviestinnän suunnittelun ja toteuttamisen yleisestikin hyvin haastavana. Tästä huolimatta lähes jokainen yrityksistä oli onnistunut kasvattamaan omaa markkinaosuuttaan vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Yhtenä merkittävänä tekijänä tälle voidaan nähdä aktiivisesti toteutettu mediamainonta, josta yritykset tutkimusten mukaan hyötyvät edelleen taloustilanteen jälleen parantuessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työn imu, organisaatioon sitoutuminen ja työssä jatkaminen : vertailu Suomen ja Viron pk-yritysten henkilöstön välillä
Heinänen, Viivi (2016)Tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin työn imun, organisaatioon sitoutumisen ja työssä jatkamisen suhdetta pienissä ja keskisuurissa yrityksissä Suomessa ja Virossa. Tarkoituksena oli tutkia ilmiöiden vaikutuksia ... -
Toiminnanohjausjärjestelmän muutosprosessin hyödyt ja haasteet pk-yritysten näkökulmasta
Patana, Valtteri (2020)Pienten ja keskisuurten yritysten toiminnanohjausjärjestelmiä (ERP-järjestelmiä) ja niiden käyttöä koskeva tutkimus on lisääntynyt viime vuosien aikana, mutta edelleen suuri osa ERP-tutkimuksista pohjautuu suurten yritysten ... -
Yritysten välinen viestintä tukemassa pk-yritysten pääsyä suurhankkeeseen : Fennovoiman ydinvoimalahankkeen näkökulma
Westerlund, Johanna (2012)Pk-yritykset ovat edellytys alueiden talouden kehittämiselle, ja suurhankkeilla voidaan luoda paremmat mahdollisuudet pk-yritysten liiketoiminnalle. Yhteisöviestinnän tutkimuksessa pk-yritysten näkökulma on kuitenkin tähän ... -
Virtuaalinen yhteisö pk-yritysten verkostoitumisen ja kansainvälistymisen tukena
Kinnunen, Heli (2001) -
Osaamisen itsearviointityökalun kehittäminen yhteistyössä pk-yritysten kanssa
Stenström, Marja-Leena; Nikkanen, Pentti; Itkonen, Kari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.