Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon
Abstract
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää tukeeko nopeutettu lausetasoinen
tietokoneharjoitusohjelma lukemissujuvuutta ja lukemismotivaatiota sellaisilla 3.-6.
-luokkalaisilla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa (n = 46). Aineisto kerättiin keväällä
2013 Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä
-hankkeessa. Useampaan kuin yhteen mittauskertaan osallistui 373 lasta. Lukutaidon
kehittyminen on usean tekijän summa. Lukemisen pulmista, lukemissujuvuuden pulmat
ovat Suomessa tyypillisimpiä. Lukemissujuvuuden harjaannuttamisesta suomen kaltaisissa
säännönmukaisissa kielissä on kuitenkin vielä vähän tietoa. Lisäksi tietokonepohjaisia
harjoitteita on vähän. Niiden avulla lukemisnopeutta voitaisiin tehostaa yksilöllisesti ja
resurssitehokkaasti.
Tutkimuksessa selvitettiin tukiko interventio lukemissujuvuuden kehitystä,
yleistyikö kehitys muihin lukemistehtäviin sekä saavuttivatko interventioon osallistuneet
lapset ikätovereitaan lukemissujuvuutta mittaavissa tehtävissä. Lisäksi tarkasteltiin
kehittyikö interventioon osallistuneiden lasten lukemismotivaatio mittausten aikana.
Tutkimusasetelma koostui alku-, väli-, loppu- ja seurantamittauksesta sekä kahdesta
kolmen viikon interventiojaksosta. Tietokoneharjoiteohjelmassa edistymistä tarkasteltiin
sekä nopeuttamattoman että nopeutetun alku- ja loppumittauksen osalta parittaisen t-testin
avulla.
Tietokoneharjoitteiden lukemisnopeus kehittyi mittausten välillä sekä
nopeuttamattomana että nopeutettuna. Interventioon osallistuneiden lukemissujuvuutta
tarkasteltiin myös Lukilasse -sanalistan ja eläinaiheisten tekstien avulla. Näistä vain
Lukilassen tulokset osoittivat selvää lukemissujuvuuden kehittymistä. Siirtovaikutusta
muihin lukemisen tehtäviin ei havaittu. Kontrolliryhmän lukemismotivaatio oli
myönteisempi niin koulutehtävien kuin vapaa-ajan lukemisenkin osalta kuin koeryhmällä.
Kummankin interventioryhmän motivaatio kohoaa silloin kun he saavat intervention
tarjoamaa tukea. Muutoin interventioryhmien motivaatio laskee. Joukossa on kuitenkin
yksilöitä, joiden lukemismotivaatio on viimeisellä mittauskerralla korkeampi kuin mitä se
alussa oli.
Aiempien tutkimusten perusteella harjoittelun tulisi olla pitkäjänteistä, jotta
lukemissujuvuuden kehittyminen ilmenisi myös harjoittelun ulkopuolisissa konteksteissa.
Tämän tutkimuksen interventiojaksot olivat suhteellisen lyhyet, mutta lasten lukunopeus
kehittyi kuitenkin selvästi. Joukosta kuitenkin löytyi myös lapsia, joiden lukemissujuvuus
ei kehittynyt. Syitä voi olla useita ja jatkossa olisi hyvä tarkastella myös ns. oppimisen
vastustajien tukikeinoja. Tehokkaista lukemissujuvuuden harjoitusmenetelmistä tarvitaan
lisää tutkimustietoa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508092630Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.