Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon
Authors
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää tukeeko nopeutettu lausetasoinen
tietokoneharjoitusohjelma lukemissujuvuutta ja lukemismotivaatiota sellaisilla 3.-6.
-luokkalaisilla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa (n = 46). Aineisto kerättiin keväällä
2013 Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä
-hankkeessa. Useampaan kuin yhteen mittauskertaan osallistui 373 lasta. Lukutaidon
kehittyminen on usean tekijän summa. Lukemisen pulmista, lukemissujuvuuden pulmat
ovat Suomessa tyypillisimpiä. Lukemissujuvuuden harjaannuttamisesta suomen kaltaisissa
säännönmukaisissa kielissä on kuitenkin vielä vähän tietoa. Lisäksi tietokonepohjaisia
harjoitteita on vähän. Niiden avulla lukemisnopeutta voitaisiin tehostaa yksilöllisesti ja
resurssitehokkaasti.
Tutkimuksessa selvitettiin tukiko interventio lukemissujuvuuden kehitystä,
yleistyikö kehitys muihin lukemistehtäviin sekä saavuttivatko interventioon osallistuneet
lapset ikätovereitaan lukemissujuvuutta mittaavissa tehtävissä. Lisäksi tarkasteltiin
kehittyikö interventioon osallistuneiden lasten lukemismotivaatio mittausten aikana.
Tutkimusasetelma koostui alku-, väli-, loppu- ja seurantamittauksesta sekä kahdesta
kolmen viikon interventiojaksosta. Tietokoneharjoiteohjelmassa edistymistä tarkasteltiin
sekä nopeuttamattoman että nopeutetun alku- ja loppumittauksen osalta parittaisen t-testin
avulla.
Tietokoneharjoitteiden lukemisnopeus kehittyi mittausten välillä sekä
nopeuttamattomana että nopeutettuna. Interventioon osallistuneiden lukemissujuvuutta
tarkasteltiin myös Lukilasse -sanalistan ja eläinaiheisten tekstien avulla. Näistä vain
Lukilassen tulokset osoittivat selvää lukemissujuvuuden kehittymistä. Siirtovaikutusta
muihin lukemisen tehtäviin ei havaittu. Kontrolliryhmän lukemismotivaatio oli
myönteisempi niin koulutehtävien kuin vapaa-ajan lukemisenkin osalta kuin koeryhmällä.
Kummankin interventioryhmän motivaatio kohoaa silloin kun he saavat intervention
tarjoamaa tukea. Muutoin interventioryhmien motivaatio laskee. Joukossa on kuitenkin
yksilöitä, joiden lukemismotivaatio on viimeisellä mittauskerralla korkeampi kuin mitä se
alussa oli.
Aiempien tutkimusten perusteella harjoittelun tulisi olla pitkäjänteistä, jotta
lukemissujuvuuden kehittyminen ilmenisi myös harjoittelun ulkopuolisissa konteksteissa.
Tämän tutkimuksen interventiojaksot olivat suhteellisen lyhyet, mutta lasten lukunopeus
kehittyi kuitenkin selvästi. Joukosta kuitenkin löytyi myös lapsia, joiden lukemissujuvuus
ei kehittynyt. Syitä voi olla useita ja jatkossa olisi hyvä tarkastella myös ns. oppimisen
vastustajien tukikeinoja. Tehokkaista lukemissujuvuuden harjoitusmenetelmistä tarvitaan
lisää tutkimustietoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa
Härkänen, Hanna; Vilola, Johanna (2013)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutusta 2.–6.-luokkalaisten oppilaiden lukemissujuvuuteen sekä lukemismotivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Readers’ Theater Projects for Special Education : A Randomized Controlled Study
Hautala, Jarkko; Ronimus, Miia; Junttila, Enni (Routledge, 2023)A randomized controlled trial was conducted to study the effectiveness of two readers’ theater (RT) programs in promoting reading skills and motivation of dysfluent readers in Grades 3–4. One program (RT Goal) included a ... -
Nalle Puh-opetuskokeilun vaikutus ensiluokkalaisten lukemissujuvuuteen
Mäkinen, Mirja-Liisa (2004) -
Training reading skills : towards fluency
Huemer, Sini (University of Jyväskylä, 2009)Sini Huemer tutki väitöstyössään lukemisen taitojen, erityisesti lukusujuvuuden, harjoittamista suomen- sekä saksankielisillä lapsilla.Vielä ei tiedetä kovin paljon lukemisen nopeuden eli sujuvuuden kehittymisestä sekä ... -
Rapid automatized naming and reading fluency in children with learning difficulties
Heikkilä, Riikka (University of Jyväskylä, 2015)