University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon

Icon
271.0 Kb

Authors
Jousenkylä, Outi
Date
2015
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää tukeeko nopeutettu lausetasoinen tietokoneharjoitusohjelma lukemissujuvuutta ja lukemismotivaatiota sellaisilla 3.-6. -luokkalaisilla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa (n = 46). Aineisto kerättiin keväällä 2013 Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hankkeessa. Useampaan kuin yhteen mittauskertaan osallistui 373 lasta. Lukutaidon kehittyminen on usean tekijän summa. Lukemisen pulmista, lukemissujuvuuden pulmat ovat Suomessa tyypillisimpiä. Lukemissujuvuuden harjaannuttamisesta suomen kaltaisissa säännönmukaisissa kielissä on kuitenkin vielä vähän tietoa. Lisäksi tietokonepohjaisia harjoitteita on vähän. Niiden avulla lukemisnopeutta voitaisiin tehostaa yksilöllisesti ja resurssitehokkaasti. Tutkimuksessa selvitettiin tukiko interventio lukemissujuvuuden kehitystä, yleistyikö kehitys muihin lukemistehtäviin sekä saavuttivatko interventioon osallistuneet lapset ikätovereitaan lukemissujuvuutta mittaavissa tehtävissä. Lisäksi tarkasteltiin kehittyikö interventioon osallistuneiden lasten lukemismotivaatio mittausten aikana. Tutkimusasetelma koostui alku-, väli-, loppu- ja seurantamittauksesta sekä kahdesta kolmen viikon interventiojaksosta. Tietokoneharjoiteohjelmassa edistymistä tarkasteltiin sekä nopeuttamattoman että nopeutetun alku- ja loppumittauksen osalta parittaisen t-testin avulla. Tietokoneharjoitteiden lukemisnopeus kehittyi mittausten välillä sekä nopeuttamattomana että nopeutettuna. Interventioon osallistuneiden lukemissujuvuutta tarkasteltiin myös Lukilasse -sanalistan ja eläinaiheisten tekstien avulla. Näistä vain Lukilassen tulokset osoittivat selvää lukemissujuvuuden kehittymistä. Siirtovaikutusta muihin lukemisen tehtäviin ei havaittu. Kontrolliryhmän lukemismotivaatio oli myönteisempi niin koulutehtävien kuin vapaa-ajan lukemisenkin osalta kuin koeryhmällä. Kummankin interventioryhmän motivaatio kohoaa silloin kun he saavat intervention tarjoamaa tukea. Muutoin interventioryhmien motivaatio laskee. Joukossa on kuitenkin yksilöitä, joiden lukemismotivaatio on viimeisellä mittauskerralla korkeampi kuin mitä se alussa oli. Aiempien tutkimusten perusteella harjoittelun tulisi olla pitkäjänteistä, jotta lukemissujuvuuden kehittyminen ilmenisi myös harjoittelun ulkopuolisissa konteksteissa. Tämän tutkimuksen interventiojaksot olivat suhteellisen lyhyet, mutta lasten lukunopeus kehittyi kuitenkin selvästi. Joukosta kuitenkin löytyi myös lapsia, joiden lukemissujuvuus ei kehittynyt. Syitä voi olla useita ja jatkossa olisi hyvä tarkastella myös ns. oppimisen vastustajien tukikeinoja. Tehokkaista lukemissujuvuuden harjoitusmenetelmistä tarvitaan lisää tutkimustietoa. ...
Keywords
interventiotutkimus lukemissujuvuus lukemismotivaatio nopeutettu lukeminen tietokoneavusteinen lukemisharjoittelu interventio lukeminen sujuvuus motivaatio tietokoneavusteinen opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508092630

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa 

    Härkänen, Hanna; Vilola, Johanna (2013)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutusta 2.–6.-luokkalaisten oppilaiden lukemissujuvuuteen sekä lukemismotivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa ...
  • Readers’ Theater Projects for Special Education : A Randomized Controlled Study 

    Hautala, Jarkko; Ronimus, Miia; Junttila, Enni (Routledge, 2023)
    A randomized controlled trial was conducted to study the effectiveness of two readers’ theater (RT) programs in promoting reading skills and motivation of dysfluent readers in Grades 3–4. One program (RT Goal) included a ...
  • Nalle Puh-opetuskokeilun vaikutus ensiluokkalaisten lukemissujuvuuteen 

    Mäkinen, Mirja-Liisa (2004)
  • Training reading skills : towards fluency 

    Huemer, Sini (University of Jyväskylä, 2009)
    Sini Huemer tutki väitöstyössään lukemisen taitojen, erityisesti lukusujuvuuden, harjoittamista suomen- sekä saksankielisillä lapsilla.Vielä ei tiedetä kovin paljon lukemisen nopeuden eli sujuvuuden kehittymisestä sekä ...
  • Rapid automatized naming and reading fluency in children with learning difficulties 

    Heikkilä, Riikka (University of Jyväskylä, 2015)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre