2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana
Abstract
TIIVISTELMÄ
Helkala, Arja. 2.─6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin
antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana. Erityispedagogiikan pro gradu -
tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 103 sivua. Julkaisematon.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Niilo Mäki Instituutin Lukumummi
ja -vaari-lukutuokioille osallistuneiden 2.─6. luokkalaisten hitaiden
lukijoiden lukuharrastuneisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksella selvitettiin
myös lasten saamaa tukea lukemiseensa vanhemmiltaan. Lisäksi tarkasteltiin
lasten ja vanhempien taustatietojen yhteyksiä lasten lukemiseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Niilo Mäki Instituutin työryhmän toimesta
vanhemmille osoitettuna verkkokyselynä ja lapsille tehtynä yksilöhaastatteluna.
Saatu aineisto analysoitiin monimenetelmäisellä tutkimusasetelmalla. Lasten ja
vanhempien ajatukset jakautuivat seuraaviin alakategorioihin: lukeminen ennen
ja jälkeen intervention, kodin antama tuki ja lasten lukumieltymykset.
Lapset kokivat lukevansa aika hyvin ja mielellään. Lukemista häiritsi hitaus,
vaikeat sanat, pitkät tekstit ja vierasperäiset kirjaimet sekä rivillä pysyminen.
Vanhempien mielestä lasten lukeminen oli hankalaa, eikä siksi ollut mieluista.
Lukeminen edistyi ja oli mieluisampaa tuokioiden jälkeen molempien mielestä.
Kodin tukea lapselle oli kannustus, vanhemman malli ja huolehtiminen lukemisesta:
vuorolukua, lukeminen ääneen, läksyt sekä kirjojen ja sarjakuvien ostaminen
sekä lainaaminen, ekapelin peluuttaminen, tekstien luetuttaminen tietokoneelta
ja tv:stä. Vanhempien taustatekijöillä ei ollut yhteyttä lasten lukemiseen.
Mieleistä luettavaa lapsille olivat itse valitut, hauskat ja jännittävät kirjat
joista oppii ja jotka eivät ole tylsiä eivätkä tavallisia, sekä kirjat, joissa on hienoja
kuvia ja sisältävät sopivan vaikeaa tekstiä lukea. Olisikin kiinnitettävä
enemmän huomiota lasten lukemiseen sitoutumiseen, lukemisen motivointiin,
luettavaan materiaaliin ja määrään kotona ja koulussa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507022498Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish