Liikunnan merkitys Peurungan asiakkaille
Abstract
Liikunta ja matkailu ovat erittäin suosittuja vapaa-ajan viettotapoja ja merkittäviä elinkeinoja.
Nykypäivänä liikunta yhdistetään myös yhä useammin osaksi matkoja. Taustalla vaikuttaa
yleinen yhteiskunnallinen muutos, joka on viime vuosikymmeninä muokannut myös
liikuntakulttuuria ja matkailua. Jälkimodernin yhteiskunnan piirteet, kuten elämäntapojen
eriytyminen, oman identiteetin rakentaminen, kulutuskäyttäytymisen vapautuminen ja yleinen
yhteiskunnan liikunnallistuminen leimaavat nykypäivän liikuntamatkailua.
Tämä tutkielma on osa Kuntoutumis- ja liikuntasäätiö Peurungan ja Jyväskylän yliopiston
tutkimushanketta. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella liikunnan merkitystä Peurunkaan
tulon syynä. Lisäksi tutkittiin liikunnan merkitystä asiakkaiden arjessa sekä tyytyväisyyttä
Peurungassa käytettyihin liikuntapalveluihin. Tutkimushankkeen aineisto kerättiin kyselylomakkeen
avulla Peurungassa 28.2.2011 – 31.3.2012 välisenä aikana. Yhteensä vastauksia
saatiin 755 kappaletta. Kyselyyn vastanneet asiakkaat jaettiin tutkimushankkeen osalta
kolmeen pääryhmään Peurunkaan tulon pääsyiden mukaisesti. Pääryhmät olivat kuntoutusasiakkaat,
liikunta- ja vapaa-ajan matkailijat sekä työhyvinvointimatkailijat.
Tulosten perusteella liikunnalla on merkittävä rooli Peurunkaan tulon taustalla. Liikunnalla
on tärkeä osa sekä vastaajien arjessa että matkalla Peurungassa. Liikuntaa harrastetaan Peurungassa
aktiivisesti ja eri liikuntapalveluja käytettään laajasti. Suurin osa vastaajista osallistui
mieluiten sekä ohjattuun ja järjestettyyn että omatoimiseen ja itsenäiseen liikuntaan.
Suosituimmat liikuntapalvelut olivat kuntosali, uinti, ryhmäliikunta ja sauvakävely. Peurungan
tarjoamiin liikuntapalveluihin oltiin vastaajien osalta tyytyväisiä.
Liikuntapalvelut on merkittävä osa Peurungan palvelukokonaisuutta ja Peurungan on pystyttävä
jatkossakin tarjoamaan laadukkaita liikuntapalveluja asiakkailleen sekä tuotava niitä
tehokkaasti nykyisten ja tulevien asiakkaiden tietoisuuteen. Suuri osa vastaajista näki kohteen
liikuntapalvelut merkittävänä tekijänä suunniteltaessa seuraavaa omakustanteista kotimaanmatkaa,
joten panostukset liikuntapalveluihin ja niiden markkinointiin ovat tärkeässä
asemassa tulevaisuudessakin.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506232416Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish