Luottamuksen rakentuminen taloushallinnon ulkoistamissuhteissa
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Luottamuksen rakentumista taloushallinnon ulkoistamissuhteissa on tutkittu hyvin vähän Suomessa. Luottamuksen tutkiminen on kuitenkin hyvin tärkeää, koska nykyaikana sen merkitys korostuu monimutkaisessa ja muuttuvassa maailmassa. Erityisesti luottamuksen tutkiminen taloushallinnon ulkoistamisessa antaa luottamuksen analysointiin ajankohtaisen ja hedelmällisen kontekstin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin tutkimusmenetelmin haastatteluita apuna käyttäen. Teoreettisen viitekehyksen muodostamisen jälkeen haastattelukysymykset rakennettiin viitekehyksen Ford et al. (2003) asiakassuhteen rakentumisteorian aikahorisontaalin ja Mayer et al. (1995) luottamuspiirreteorian mukaisesti. Yhteensä tutkimuksessa oli mukana 11 haastateltavaa, joista 4 työskenteli asiakkaiden ja 7 palveluntarjoajien organisaatioissa. Haastattelumateriaalien pohjalta tavoitteena oli analysoida ulkoistamissuhteen eri vaiheille tyypilliset teemat, jotka vaikuttavat luottamuksen rakentumiseen. Tutkimuksessa esille nousseet, eri asiakassuhteen vaiheisiin liittyvät teemat olivat maine, osaaminen, kommunikaatio, oppiminen, tavoitteet, lupaukset, sopimuksen tarkkuus, sopimuksen ja suhteen joustavuus, henkilöstön siirto ja vastarinta, organisaatiokulttuuri, asiakaslähtöisyys, asiakastyytyväisyys, lisäarvo, sitoutuminen ja yhteistyö. Jokainen esille noussut teema analysoitiin Lewickin ja Bunkerin (1996) teorian luottamustasojen mukaisesti. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että asiakassuhdetta edeltävän vaiheen teemat tukevat vahvasti laskennallisuuteen perustuvan luottamustason muodostumista. Asiakassuhteen tunnusteluvaiheessa laskennallisuuteen perustuva luottamustaso näyttää edelleen vahvistuvan. Samalla on myös havaittavissa teemoja, jotka vahvistavat tietoon perustuvan luottamustason saavuttamista. Kehittymisvaiheessa laskennallisuuteen perustuva luottamustaso konkretisoituu sopimusten avulla. Toisaalta samanaikaisesti tietoon perustuvan luottamustason saavuttaminen alkaa lähentymään. Asiakassuhteen vakiintumisvaiheessa tietoon perustuva luottamustaso saavutetaan useissa suhteissa. Vakiintumisvaiheessa esiin nousseet teemat myös tukevat identifiointiin perustuvan luottamustason saavuttamista hyvin vahvasti. On kuitenkin huomioitava, että kaikki suhteet eivät saavuta korkeimman tason luottamusta, koska taso vaatii äärimmäisen vahvaa yhtenäisyyttä ajattelun ja tuntemisen tasolla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaalisen taloushallinnon kehitys tilitoimistoissa ja kehitykseen vaikuttaneet tekijät
Sormunen, Johanna (2020)Tämä Pro gradu -tutkielma keskittyy tarkastelemaan yhtä tämän hetken mer- kittävimmistä taloushallinnon alaa muokkaavista trendeistä, digitalisaatiota. Digitalisaatio on vaikuttanut perustavanlaatuisesti taloushallinnon ... -
Taloushallinnon ostolaskuprosessin offshore-ulkoistamisen hyödyt : tapaustutkimus
Markkanen, Riina (2019)Tässä tutkimuksessa on tutkittu case-yrityksen ostolaskuprosessin offshore-ulkoistamisen vaikutuksia Lean-periaatteiden toteutumiseen sekä potentiaalisesti ulkoistuksella saavutettavissa oleviin ei-taloudellisiin ... -
Ulkoistetun taloushallinnon palauttaminen kunnan omaksi toiminnaksi
Pönniö, Joonas (2016)Yritykset ja organisaatiot pyrkivät saavuttamaan tukitoimintojensa ulkoistamisella etuja, kuten kustannussäästöjä ja strategisia hyötyjä. Ulkoistamiseen liittyy kuitenkin riskejä, halutut kustannussäästöt eivät välttämättä ... -
Tilitoimiston sertifioinnin merkitys pk yrityksen päätökseen taloushallinnon toimintojen ulkoistamisessa
Nieminen, Teemu (2021)Tässä tutkielmassa on tarkoitus tutkia tilitoimiston sertifioinnin merkitystä suomalaisten pk-yritysten päätökseen taloushallinnon toimintojen ulkoistamisessa. Tutkimuskysymyksiä lähestytään tilitoimiston sertifioinnin ... -
"Puhutaan ihmisestä ihmisenä ja vasta sitte niistä asioista" : turvallisuuden ja luottamuksen rakentuminen ja merkitys ohjauksen vuorovaikutussuhteessa ohjaajien kokemana
Oravasaari, Henna Josefiina (2015)Henna Josefiina Oravasaari 2015: ”Puhutaan ihmisestä ihmisenä ja vasta sitte niistä asioista”. Turvallisuuden ja luottamuksen rakentuminen ja merkitys ohjauksen vuorovaikutussuhteessa ohjaajien kokemana. Opettajankoulutuslaitos, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.