Complete Vocal Technique laulunopetuksen välineenä lukion musiikinopetuksessa
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Complete Vocal Technique (CVT) nimistä tanskalaista laulutekniikkaa voidaan hyödyntää lukion musiikinopetuksen laulunopetuksessa. Kyseistä laulutekniikkaa käytetään niin pop/jazz-laulun, kuin klassisen laulunkin opetuksessa. Se on selkeä, yksinkertainen ja monenlaiset oppijat huomioon ottava laulutekniikka, jonka avulla opiskelijat voivat oppia ymmärtämään laulamista ja rohkaistua käyttämään omaa ääntään.
Tutkimus on toimintatutkimus. Pidin kolme Complete Vocal Techniqueen liittyvää laulutyöpajaa yhdelle musiikin 1. kurssin lukiolaisryhmälle. Koska tutkimuksessa oli mukana vain yksi lukiolaisryhmä, on tutkimus myös tapaustutkimus. Työpajojen jälkeen keräsin opiskelijoilta palautetta kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä liittyen opiskelijoiden laulumotivaatioon, musiikkiharrastuksiin sekä työpajoihin. Lisäksi videoin työpajat ja pidin niistä havaintopäiväkirjaa. Keskeisimpänä aineistona olivat opiskelijoiden ajatukset, mutta kaipasin myös opettajanäkökulmaa. Haastattelin kahta musiikinopettajaa koskien heidän laulunopetuskäytänteitään.
Vaikka kyseessä on laadullinen tutkimus, analysoin aineistoa myös määrällisiä menetelmiä hyödyntäen. Kyselylomakkeen avulla halusin saada selville millä tavalla Complete Vocal Technique joko helpotti tai vaikeutti laulamista, enkä niinkään sitä, kuinka moni tekniikasta hyötyi. Kuitenkin myös jonkinlainen tilastollinen vertailu oli paikallaan. Videomateriaalia ja havaintopäiväkirjaa käytin ajatusteni tueksi ja muistin virkistämiseksi. Opettajien haastatteluista poimin samankaltaisia vastauksia ja peilasin niitä opiskelijoiden vastauksiin.
Tulokset osoittivat Complete Vocal Techniquesta olevan hyötyä lukion musiikinopetuksen laulunopetuksessa. Työpajat paransivat opiskelijoiden laulumotivaatiota ja helpottivat laulamista. Musiikinopettajien haastatteluista kävi ilmi, että juuri laulutekniset asiat ovat laulunopetuksessa haastavia. Tutkimukseni tuloksista selvisi, että Complete Vocal Technique antoi työkaluja nimenomaan laulutekniikkaan liittyviin ongelmiin.
Tutkimuksen tekeminen ja erityisesti työpajojen pitäminen ovat antaneet minulle varmuutta laulunopetukseen. Complete Vocal Tehcnique on tehnyt laulunopetuksesta selkeämpää ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että se on käyttökelpoinen sovellettavaksi lukion musiikinopetuksen laulunopetukseen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506182387Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish