Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuovinen, Erkki
dc.contributor.authorSalin, Elina
dc.date.accessioned2015-06-18T14:15:40Z
dc.date.available2015-06-18T14:15:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1476296
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46374
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tutustuttiin minäpystyvyyden käsitteeseen ja kartoitettiin sen monia eri puolia sekä siitä tehtyjä tutkimuksia. Tutkielmassa raportoitavassa empiirisessä tutkimuksessa tarkasteltiin ensisijaisesti musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyyttä musiikin oppimisessa ja esittämisessä. Kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli ensisijaisesti selvittää mahdollisia eroja musiikin oppimisen ja esittämisen minäpystyvyydessä eri tutkimusryhmien välillä ja myös niiden sisällä. Tutkimuksen toissijaisena tavoitteena oli selvittää opiskelijan musiikillisten taitojen ja ominaisuuksien mahdollisia yhteyksiä tämän minäpystyvyyteen musiikin oppimisessa ja esittämisessä. Tutkimukseen liittyvän kyselyn pohjana käytettiin Laura Ritchien ja Aaron Williamonin kyselyä, jota he käyttivät vuonna 2010 tutkimuksessaan Measuring distinct types of musical self-efficacy. Online-kyselyn vastaajina toimivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun musiikinopiskelijat (N = 48), joiden suuntautumisvaihtoehdot opinnoissaan olivat instrumenttipedagogi, musiikinohjaaja sekä varhaisiän musiikinkasvattaja. Musiikkityylit, joita tutkimuksen osanottajat opiskelivat, olivat klassinen musiikki ja pop/jazz-musiikki. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla käyttäen tilastollisia analyysimenetelmiä, kuten t-testiä ja Pearsonin korrelaatiota. Tutkimuksen tuloksista muun muassa koko otannan minäpystyvyys musiikin oppimisessa osoittautui erittäin merkitsevästi korkeammaksi kuin musiikin esittämisessä, ja klassisen musiikin opiskelijoiden minäpystyvyys musiikin esittämisessä osoittautui merkitsevästi alemmaksi kuin pop/jazz-musiikin opiskelijoiden. Tulosten perusteella voidaan olettaa, että musiikin opiskelijoilla kenties esiintyy joitakin minäpystyvyyseroja musiikin oppimisessä ja esittämisessä sekä eri ryhmien välillä. Asian varmistamiseksi jatkotutkimukset olisivat kuitenkin tarpeen.fi
dc.description.abstractThis thesis concentrated on many sides of self-efficacy and particularly to self-efficacy in studying music. The empiric, quantitative study of the thesis examined self-efficacy of professional music students in learning and performing, the aim of the research was to study possible differences in self-efficacy between music learning and performing and inside the groups of this research, such as sex, major and music style. The secondary aim of this study was to find out, which music skills and attributes were connected with self-efficacy in music learning and performing. The model questionnaire used in this research was Laura Ritchie and Aaron Williamon’s questionnaire, which they used in their study Measuring distinct types of musical self-efficacy in 2010. The participants were music students of Jyväskylä University of Applied Sciences (N = 48). The data was collected using an online questionnaire and analyzed with SPSS. T-test and Pearson correlation were used to measure the differences in self-efficacy between and inside groups and the correlations between music skills and attributes and self-efficacy in performing and learning. The results revealed a statistically very significant difference between self-efficacy in learning and performing and a significant difference of self-efficacy in performing between classical music and pop/jazz music students. The results suggest that there can be some differences in self-efficacy between music learning and performing and between different groups, but to verify the results more researches are needed.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (75 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherminäpystyvyys
dc.title"We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
dc.title.alternativeMusiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506182384
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.date.updated2015-06-18T14:15:41Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysomuusikot
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoesittäminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot