dc.contributor.advisor | Törmä, Elina. | |
dc.contributor.author | Tiainen, Carolina | |
dc.date.accessioned | 2015-06-15T07:43:36Z | |
dc.date.available | 2015-06-15T07:43:36Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1476022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46319 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tarkoitus oli selvittää adoptiovanhempien kokemuksia lastensa ensimmäisestä kouluvuodesta. Tavoitteena oli tutkia, miten vanhemmat kokivat lastensa sopeutumisen kouluyhteisöön sekä millaisia haasteita kansainvälisesti adoptoidut lapset olivat koulussa kohdanneet. Haastattelin kuuden kansainvälisesti eri maista adoptoidun lapsen vanhempaa. Haastattelutyypeistä tulin valinneeksi teemahaastattelun. Litteroin aineistoni välittömästi haastatteluiden jälkeen. Analysoin tulokset aineistolähtöisesti sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimukseni mukaan adoptiolapset olivat kohdanneet koulussa ihonväriinsä kohdistuvaa ihmettelyä tai nimittelyä. Kaverisuhteet olivat tuottaneet osalle lapsista erilaisia haasteita. Lapsella ei ollut voimavaroja ylläpitää kaverisuhteita koulun ulkopuolella tai lapsi saattoi takertua voimakkaasti koulukaveriinsa. Aineistossani korostui vanhempien avoimuus kertoa opettajalle lapsen adoptiotaustasta. Vanhemmat toivoivat opettajalta herkkyyttä huomioida tarvittaessa lapsen taustaan liittyvät erityispiirteet opetustilanteissa. Vanhemmat eivät kokeneet lastensa saaneen riittävästi tukea oppimisvaikeuksiinsa.
Aineistoni osoitti, että tutkimukseeni osallistuneet adoptiovanhemmat olivat olleet aktiivisia adoptioon liittyvään tietouden siirtämisessä kouluille. Adoptiovanhemmat toivoivat avointa suhtautumista lapsensa adoptiotaustaa kohtaan ja avoimempaa yhteistyötä opettajan ja vanhempien välille. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (80 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | adoptio | |
dc.subject.other | kiintymyssuhde | |
dc.subject.other | luokanopettaja | |
dc.subject.other | alkuopetus | |
dc.title | "Sitä mä oisin koululta toivonut, et ois sitä apua saanut!" : kansainvälisesti adoptoitujen lasten vanhempien kuvaukset lastensa ensimmäisestä kouluvuodesta ja kouluyhteisöön sopeutumisesta | |
dc.title.alternative | Kansainvälisesti adoptoitujen lasten vanhempien kuvaukset lastensa ensimmäisestä kouluvuodesta ja kouluyhteisöön sopeutumisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506152320 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.subject.method | Tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2015-06-15T07:43:37Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | adoptio | |
dc.subject.yso | kansainvälinen adoptio | |
dc.subject.yso | adoptiolapset | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | kiintymyssuhde | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |