dc.contributor.advisor | Saksa, Tytti | |
dc.contributor.author | Paananen, Ilari | |
dc.date.accessioned | 2015-06-13T15:53:54Z | |
dc.date.available | 2015-06-13T15:53:54Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46308 | |
dc.description.abstract | Monet tietokonepelit toteuttavat kolmiulotteisen maaston käyttäen korkeuskarttoja. Korkeuskartan luominen käsin on kuitenkin työlästä. Pelinkehityksen helpottamiseksi
korkeuskarttoja voidaan generoida osittain tai täysin proseduraalisesti. Tässä tutkielmassa käsitellään erilaisia korkeuskartan generointimenetelmiä. Tutkielmassa kuvaillaan myös erilaisia eroosio-algoritmeja, joilla generoiduista maastoista saadaan realistisempia. Lopuksi pohditaan, kuinka esitettyjä menetelmiä voidaan hyödyntää peleissä. | fi |
dc.description.abstract | Many computer games implement three-dimensional terrain using heightmaps, but creating a heightmap by hand is tedious. To make game development easier heightmaps can be generated partially or completely with procedural methods. In this paper different kinds of heightmap generation methods are discussed. The paper also describes various erosion algorithms that add realism to the generated terrains. Finally, it is considered how the introduced methods can be utilized in games. | en |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | maasto | |
dc.subject.other | generointi | |
dc.subject.other | proseduraalinen | |
dc.subject.other | eroosio | |
dc.subject.other | pelit | |
dc.title | Kolmiulotteisen maaston generointi peleissä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506132316 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2015-06-13T15:53:54Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |