Näkemyksiä fysioterapian ydinosaamisesta ja fysioterapiakoulutuksen toteutumisesta
Abstract
Linnéa von Hedenberg (2015). Näkemyksiä fysioterapian ydinosaamisesta ja fysioterapiakoulutuksen toteutumisesta. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, Fysioterapian pro gradu -tutkielma, 74 sivua, 7 liitettä.
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan koulutus on laajaa ja toteutuu Suomessa pääsääntöisesti ammattikorkeakouluissa. Ammattikorkeakoulu-uudistuksen yhteydessä todettiin, että kuntoutusalojen osaamista tulisi pohtia tarkemmin, jotta osaaminen aloilla olisi riittävän vahvaa tulevaisuudessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää fysioterapia-ammatin edustajien näkemyksiä fysioterapian ydinosaamisesta sekä tarkastella kansallisten fysioterapiaopetussuunnitelmien moninaisuutta. Tutkimuskysymykset olivat: Mitä erilaista ja yhtenäistä kansallisissa fysioterapian opetussuunnitelmissa on ja mikä on fysioterapia-ammatin erikoisosaamista? Tutkimustehtävää lähestyttiin laadullisin menetelmin käyttäen sisällönerittelyä ja sisällönanalyysiä tutkimusmenetelminä.
Tutkimuksen aineisto oli kaksiosainen ja koostui kansallisista fysioterapian opetussuunnitelmista ja moniammatillisista ryhmäteemahaastatteluista. Opetussuunnitelmat (n=16) kerättiin verkkopohjaisina oppilaitosten kotisivuilta. Haastattelut (n=8) tehtiin kahdeksassa ammattikorkeakoulussa moniammatillisina ryhmäteemahaastatteluina. Aineistoa kerättiin myös ”Kuntoutuksen koulutuksen päivillä” fysioterapian ryhmätyöskentelypajoissa. Haastatteluihin osallistui eri kuntoutusalojen edustajia (fysioterapia, toimintaterapia, jalkaterapia, naprapatia, osteopatia, kuntoutusohjaus ja apuvälinetekniikka). Fysioterapian edustajat olivat työelämässä olevia fysioterapeutteja, fysioterapiaopiskelijoita ja fysioterapiaopettajia. Haastatteluihin osallistui yhteensä 83 fysioterapian edustajaa. Koko aineisto kerättiin syys-joulukuun 2014 aikana.
Opetussuunnitelmien vertailussa löydettiin eroja fysioterapiakoulutuksen toteutumisessa. Rakenteelliset erot näkyivät opintopisteiden jakautumisessa perus-, ammatti ja valinnaistenopintojen kesken, yleisten-, ammattispesifien ja oppilaitoskohtaisten kompetenssien käytössä sekä moduulien ja vuositeemojen käytössä. Erot kliinisessä harjoittelussa näkyivät harjoittelun toteutumisessa, harjoittelun määrässä ja jaksoituksessa. Kansainvälisyyttä, moniammatillisuutta ja yrittäjyyttä korostettiin tietyissä opetussuunnitelmissa enemmän kuin muissa. Sisällönanalyysin tuloksena fysioterapian ydinosaamisen osalta nousi esiin kolme teemaa, jotka kuvailevat fysioterapeutille tärkeitä taitoja: fysioterapeutin substanssiosaaminen, fysioterapeutin ohjausosaaminen ja fysioterapeutin asiantuntijuus moniammatillisessa työympäristössä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa rakentamallaa yhtenäistä ja tasalaatuista fysioterapiakoulutusta, jotta koulutuksesta valmistuvilla olisi samantasoinen vähimmäisosaaminen valmistuessa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506092241Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.