8-9-vuotiaiden lasten käsityksiä mainoksista

Abstract
Medialukutaito ja mainonnan lukutaito ovat kansalaistaitoja, joita jokainen nyky- yhteiskunnassa tarvitsee. Koululla on tärkeä tehtävä tarjota kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet kehittää näitä taitoja. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan lasten käsityksiä mainoksista ja suhdetta niihin. Samalla hahmotellaan suuntaa sille, millaista mediakasvatusta tarvittaisiin, jotta lapsista kasvaisi taitavia ja kriittisiä mainosten lukijoita. Tutkimuksen kohdejoukkona on yksi 2. luokan oppilasryhmä, yhteensä kaksikymmentä oppilasta. Aineisto koostuu neljästä ryhmähaastattelusta ja kahdestakymmenestä lasten tuottamasta piirroksesta. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin tapaan. Tutkimuksessa selvisi, että lapsilla on jo paljon tietoa mainoksista. Lapset tiedostivat mainosten myyntitarkoituksen ja tunnistivat mainoksissa käytettäviä suostuttelutapoja. Mainonnan tuotantoon liittyvien tekijöiden ymmärtäminen oli lapsille vielä hankalaa. Lasten suhtautumistavat mainoksia kohtaan osoittautuivat hyvin ristiriitaisiksi ja tilanteittain vaihteleviksi. Aikuisille suunnattuihin mainoksiin suhtauduttiin kriittisemmin kuin lapsille suunnattuihin mainoksiin, ja mainoksia tarkasteltiin pitkälti niissä mainostettavien tuotteiden kautta. Lapset kertoivat jutelleensa mainoksista kavereidensa kanssa, ja osa lapsista oli hyödyntänyt mainoksia leikeissään. Suurin osa lapsista oli myös joskus ostanut tai pyytänyt vanhempaa ostamaan mainoksen perusteella. Tutkimuksen tulokset vahvistavat näkemystä, jonka mukaan mediakasvatukseen tulee liittää monipuolista mainosten käsittelyä: itse tekemistä, analysointia ja keskustelua.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506022142Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In Copyright
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.

Share