dc.contributor.advisor | Eskelä-Haapanen, Sirpa | |
dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Kanto, Johanna | |
dc.contributor.author | Tick, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2015-05-29T09:14:34Z | |
dc.date.available | 2015-05-29T09:14:34Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1475899 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46120 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja
emotionaalisen kompetenssin tukeminen koulukontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli
luoda interventio, joka tukee lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin kehitystä.
Lisäksi tarkoituksena oli kuvailla tutkimukseen osallistuneiden lasten sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja niiltä osin kuin ne interventiossa tulivat esiin. Aihevalintaa ohjasi tutkijoiden kiinnostus ja koettu tarve tukea lasten sosiaalista ja emotionaalista kompetenssia kouluarjessa.
Tämä tutkimus on toimintatutkimus, joka toteutettiin eräässä suomalaisessa starttiluokassa
kevään 2014 aikana. Tutkimukseen osallistui kaksi tyttöä ja seitsemän poikaa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota. Käytettyjä menetelmiä olivat
MASK-testi, tutkijoiden päiväkirjat, tuokioilla tehdyt havainnoinnit sekä tuokionauhoitukset. Lisäksi lasten tuotoksia kerättiin hyödyntäen erilaisia menetelmiä.
Tässä tutkimuksessa suunniteltiin ja toteutettiin tutkimukseen osallistuneen luokan
tarpeisiin sopiva interventio, jossa pyrittiin tukemaan luokan lasten myönteistä minäkuvaa, omien tunteiden tunnistamista ja niiden nimeämistä, toisen asemaan asettumista sekä sosiaalisia taitoja. Toteutettu interventio mahdollisti myönteisen minäkuvan kehittymisen. Tutkimukseen osallistuneet lapset osasivat nimetä perustunteet. Yhtä oppilasta lukuun ottamatta lapset osasivat myös liittää perustunteisiin omia kokemuksiaan. Lasten kyky asettua toisen asemaan vaihteli harjoitteiden välillä. Jossain harjoitteissa toisen asemaan asettuminen ei onnistunut kaikilta lapsilta, kun taas toisissa harjoitteissa se onnistui kaikilta lapsilta. Aikuisen asemaan asettuminen oli tutkimukseen osallistuneille lapsille vielä haasteellista. Sosiaalisten taitojen osalta tutkimus osoitti, että tutkimukseen osallistuneet lapset osasivat kuvailla, millaista sosiaalisesti taitava toiminta on, mutta käytännön tilanteissa he eivät aina toimineet sosiaalisesti taitavalla tavalla.
Tutkimuksessa suunniteltu interventio mahdollisti tutkimukseen osallistuneiden
lasten sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukemisen. Interventio toimi kuitenkin
vain alkuna, jonka pohjalta esi- ja alkuopetusikäisen lasten sosiaalista ja emotionaalista
kompetenssia on mahdollisuus lähteä kehittämään. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (86 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | emotionaalinen kompetenssi | |
dc.subject.other | esi- ja alkuopetusikäinen lapsi | |
dc.subject.other | interventio | |
dc.subject.other | lapsen ilmentämä kompetenssi | |
dc.subject.other | sosiaalinen kompetenssi | |
dc.subject.other | tukeminen | |
dc.title | Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505292103 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-29T09:14:35Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | kompetenssi | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |