Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorBertel, Elina
dc.date.accessioned2015-05-22T20:14:39Z
dc.date.available2015-05-22T20:14:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474143
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46003
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa keinoja, joiden avulla monikulttuurisen yrityksen työntekijät käsittelevät puhumisen ja ymmärryksen ongelmia viikkopalavereissa, joissa käytetään englantia yhteisenä työkielenä (BELF). Analyysi keskittyi korjaustoimintoihin (repair), joita osallistujat käyttivät päästäkseen yhteisymmärrykseen tai tasoittaakseen episteemisiä (tiedollisia) asemiaan. Korjauksia tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten kautta: 1) Miten korjausta käytetään yhteisymmärryksen rakentamisessa ja episteemisten asemien tasoittamisessa? 2) Miten osallistujat kokevat englannin käytön sekä puhumisen ja ymmärtämisen ongelmat kokousviestinnässä? Ensimmäinen kysymys jaettiin osiin kolmen valikoidun korjaustyypin perusteella ja siihen vastataan keskustelunanalyysin avulla. Toiseen kysymykseen vastataan neljän työntekijän haastattelujen pohjalta. Aineisto koostuu viidestä videokuvatusta kokouksesta ja neljästä video stimulated recall -haastattelusta. Analyysin pääpaino on keskustelunanalyysissä (KA). Haastatteluja käytettiin KA:n ohella tuomaan esiin osallistujien näkökulmia englannin käytöstä työkontekstissa ja syventämään analyyttisia havaintoja. Tulokset osoittavat että yhteisymmärryksen muodostaminen ja episteemisten asemien tasapainottaminen nousivat tärkeämmäksi kuin aiemmissa tutkimuksissa kokousiviestinnälle keskeisiksi havaitut seikat, kuten aikarajoitusten tai pöytäkirjan noudattaminen, tai hierarkioiden säilyttäminen. Puhumisen ja ymmärtämisen ongelmiin puututtiin heti, joskus useamman osallistujan toimesta. Korjaukset suunnattiin tarkasti ongelman aiheuttaneeseen sanaan tai lauseeseen ja korjaustoimintaa jatkettiin kunnes kunnes yhteisymmärrys tai episteemisten asemien tasoittaminen saavutettiin. Näinollen korjauksia ja korjausaloitteita käytettiin yhteistyömenetelmänä ja resurssina sekä ymmärryksen että puhumisen ongelmissa, riippumatta ongelman aiheuttajasta. Haastattelujen perusteella osallistujat ovat tietoisia monikielisen tilanteen mahdollisista haasteista, mutta samalla osa haastateltavista kuvaili korjauksiin osallistumista luonnolliseksi ja huomaamattomaksi osaksi päivittäistä viestintää. Avoimen ilmapiirin ja alan erikoissanaston merkitys onnistuneessa viestinnässä nousivat myös esiin haastatteluissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (134 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherELF
dc.subject.otherBELF
dc.subject.otherintersubjectivity
dc.subject.otherconversation analysis
dc.subject.othervideostimulated recall
dc.subject.otherrepair
dc.subject.othermeeting interaction
dc.titleConstructing shared understanding and common epistemic grounds in BELF-mediated work meetings
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505221963
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodKeskustelunanalyysi
dc.date.updated2015-05-22T20:14:40Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysointersubjektiivisuus
dc.subject.ysokokoukset
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot