Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorSaari, Salla
dc.date.accessioned2015-05-22T08:28:10Z
dc.date.available2015-05-22T08:28:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474095
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45995
dc.description.abstractPro gradu -tutkielma käsittelee oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat tekevät oppimisympäristöstä turvallisen sekä mihin turvallisen oppimisympäristön tekijöihin opettaja voi vaikuttaa ja millä tavalla. Tutkimus on luonteeltaan empiiristä fenomenologista tutkimusta, joka toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto koostui alakoulun 5. luokan oppilaiden kirjoitelmista ja opettajien avoimista kyselyistä, jotka analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksissa painottui sosiaalinen ja psyykkinen oppimisympäristö. Keskeisimmät turvallisen oppimisympäristön osatekijät ovat tutkimuksen mukaan kaveruus, kiusaamattomuus, erila isuuden arvostus, opettajan oppilaiden kiusaamisiin ja riitoihin puuttuminen, kodin ja koulun yhteistyö sekä säännöt. Opettaja pystyy vaikuttamaan oppilaiden turvalliseen oppimisympäristöön mm. huolehtimalla oppilaiden kaverisuhteista, huolehtimalla, että kukaan ei jää yksin eikä ketään kiusata, hyväksymällä erilaiset oppilaat, luomalla luokkaan erilaisuuden hyväksymisen ilmapiirin, puuttumalla oppilaiden kiusaamisiin ja ristiriitoihin, järjestämällä yhteistä toimintaa kodin ja koulun välille, edistämällä avointa viestintää kodin ja koulun välille, luomalla selkeät säännöt yhdessä oppilaiden kanssa sekä pitämälläjohdonmukaisesti säännöistä kiinni. Tutkimus auttaa ymmärtämään, kuinka monista erilaisista osatekijöistä turvallinen oppimisympäristö muodostuu sekä miten opettaja pystyy omalla toiminnallaan edistämään turvallista oppimisympäristöä.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (62 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.title"Minun koulussani on turvallista olla" : oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä
dc.title.alternativeOppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505221953
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-05-22T08:28:10Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoturvallisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot