Lakeuden Etappi oy:n jäteneuvontamateriaalien kehittämisprojekti
Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena oli toimia Etelä-Pohjanmaalla toimivan jätehuoltoyhtiö Lakeuden Etappi Oy:n jäteneuvontaan kuuluvien ympäristökasvatusmateriaalien kehittämisprojektin alkuselvityksenä. Jäteneuvonta kuuluu jätelaissa (646/2011) kuntien velvoitteisiin jätehuollon järjestämisen yhteydessä, ja tätä tehtävää Lakeuden Etappi toteuttaa 9 osakaskuntansa alueella muun muassa koulu- ja oppilaitosyhteistyön kautta. Materiaalien kehittämistyötä varten tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia ympäristökasvatusmateriaaleja alakoulun opettajat Lakeuden Etapin toiminta-alueella ovat hyödyntäneet, miten he ympäristökasvatusta toteuttavat ja millaisia toiveita heillä on ympäristökasvatusmateriaalien kehittämistä koskien.
Tutkimus aloitettiin tutustumalla ympäristökasvatuksen teorioihin sekä tutkimuksen tekohetkellä yleisesti käytössä oleviin ympäristökasvatukseen liittyviin oppikirjoihin. Tämän jälkeen haastateltiin yhteensä 15 opettajaa kahdelta tutkimukseen valitulta koululta. Puolistrukturoidut haastattelut toteutettiin keväällä 2013. Kerätty aineisto käsiteltiin hyödyntäen menetelmänä laadulliselle tutkimukselle tyypillistä aineistölähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että ympäristökasvatusmateriaaleissa opettajat kokevat tärkeäksi erityisesti niiden sopivuuden ikäryhmälle sekä koulun resursseille. Sisällöllisiä seikkoja enemmän haastatteluissa korostuivat opetusmetodit sekä se, millaisessa muodossa materiaalit konkreettisesti ovat – esimerkiksi paperilla vai tietokoneella. Tutkimustulosten perusteella sekä Lakeuden Etappi Oy:lle luotujen jäteneuvontakonseptien pohjalta ympäristökasvatukseen tarjottavia jäteneuvontamateriaaleja ryhdyttiin kehittämään ja päivittämään nykyaikaisiksi.
Jatkotutkimuksina voitaisiin toteuttaa esimerkiksi tutkimustulosten valossa luotujen opetusmateriaalien käyttökokemusten kerääminen ja analysointi. Tämä edesauttaisi materiaalien jatkuvaa kehittämistä ja pitämistä ajantasaisina niin jätehuollon kuin opetussuunnitelmienkin kannalta. Tutkimus voitaisiin ulottaa kattamaan myös aiempaa laajempi kohderyhmä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505221950Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.