dc.contributor.advisor | Törmä, Elina | |
dc.contributor.author | Yli-Rahnasto, Leena | |
dc.date.accessioned | 2015-05-21T12:22:34Z | |
dc.date.available | 2015-05-21T12:22:34Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474067 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45984 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkin, millaisia käsityksiä esikoulunopettajilla ja ensimmäisen luokan luokanopettajilla on työtyytyväisyyden rakentumisesta. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä on hyötyä opettajankoulutuslaitokselle ja kentän työntekijöille. Tutkimukseni tuloksista on nähtävissä opettajien työtyytyväisyyden rakentumisen monimuotoisuus. Tutkimukseni on laadullinen ja tutkimusotteeni fenomenografinen. Keräsin tutkimukseni aineiston keväällä 2014 yksilöhaastatteluin eräästä suomalaisesta kaupungista. Haastattelin kahta ensimmäisen luokan luokanopettajaa, kahta päiväkodissa työskentelevää esikoulunopettajaa ja kolmea koulussa toimivaa esikoulunopettajaa. Analysoin tutkimukseni aineiston fenomenografista analyysiä mukaillen. Muodostin analyysin jälkeen horisontaalisen kuvauskategoriajärjestelmän. Opettajien käsitykset työtyytyväisyydestä koskevat työ- ja vapaa-aikaa opettajan työssä, opettajan työn kuormittavuutta, opettajan työn sisältöihin vaikuttavia tekijöitä, viihtymistä opettajan työssä ja opettajan työhön sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Nämä kaikki yhdessä rakentavat opettajien työtyytyväisyyttä. Keskeistä opettajien myönteisen työtyytyväisyyden kannalta ovat muun muassa motivaatio, työilmapiiri ja lasten palautteet. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (89 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | esikoulunopettaja | |
dc.subject.other | luokanopettaja | |
dc.subject.other | käsitys | |
dc.subject.other | työtyytyväisyys | |
dc.subject.other | fenomenografia | |
dc.title | "Että jos sä tykkäät ja nautit sun työstäs niin, kyllä se vain näkyy" : esikoulunopettajien ja ensimmäisen luokan luokanopettajien käsityksiä työtyytyväisyyden rakentumisesta | |
dc.title.alternative | Esikoulunopettajien ja ensimmäisen luokan luokanopettajien käsityksiä työtyytyväisyyden rakentumisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505211942 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.date.updated | 2015-05-21T12:22:34Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | työtyytyväisyys | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | työn imu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |