“Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties

Abstract
Inklusiivinen opetus on yleistymässä suomalaisissa kouluissa myös vieraan kielen tunneilla. Oppilaiden hyvin erilaiset taitotasot luovat opettajalle haasteen toteuttaa kaikille sopivaa opetusta samassa tilassa. Lisäksi erilaiset oppimisvaikeudet tulisi ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa ja toteuttaessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisen kyselytutkimuksen avulla suomalaisten vieraan kielen opettajien käyttämiä sekä tehokkaaksi kokemia opetusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto koostuu kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselyyn vastasi 32 vieraan kielen opettajaa eri puolilta Suomea. Tuloksia verrattiin muutamaan tutkimuskirjallisuudessa yleisesti tehokkaaksi todettuun opetusmenetelmään, joita olivat yhteistoiminnallinen oppiminen ja vertaistuutorointi, aistien käyttäminen, muististrategiat ja –säännöt sekä eriyttäminen. Tuloksista löytyi kekseliäitä ja monipuolisia opetusmenetelmiä vieraan kielen tunneille. Tulokset kuitenkin osoittivat myös, että opettajat kokivat eri tasoisille oppilaille opettamisen ajoittain hankalaksi. Kaikki vastaajat kokivat, etteivät olleet saaneet opettajankoulutuksesta riittäviä valmiuksia kohdata oppimisvaikeuksia luokassa. Tulokset kannustavat lisätutkimuksiin teorian ja käytännön menetelmien yhteydestä sekä inklusiiviseen vieraan kielen opetukseen sopivista menetelmistä. Tulokset saattavat myös kannustaa opettajia arvioimaan ja pohtimaan omia opetusmenetelmiään myös oppimisvaikeuksisten oppilaiden näkökulmasta.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505131836Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share