Show simple item record

dc.contributor.authorSeppänen, Sinna
dc.date.accessioned2015-05-03T15:30:29Z
dc.date.available2015-05-03T15:30:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1473059
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45754
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää henkilöstökoulutuksen laatumalli ja vastata tutkimuskysymykseen ”mitä on henkilöstökoulutuksen laatu”. Empiirisen tapaustutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla seitsemältä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin järjestämän Ikääntyneiden kuntoutuksen erityisosaajakoulutukseen osallistujalta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla kirjallisuuden pohjalta kehitetyn henkilöstökoulutuksen laatumallin osatekijöiden mukaisesti. Tässä mallissa henkilöstökoulutuksen laatu muodostuu osallistujien odotuksista, kokemuksista ja koulutuksen vaikuttavuudesta. Empirian perusteella muokattiin kirjallisuuden perusteella luotua henkilöstökoulutuksen laatumallia vastaamaan tutkimuksen tuloksia käyttämällä mallien yhteensovittamista. Johtopäätöksenä tämän tutkimuksen tuloksista esitetään henkilöstökoulutuksen laatumalli, missä kokemukset ja koettu vaikuttavuus muodostavat henkilöstökoulutuksen koetun laadun prosessinomaisesti. Kokemuksissa korostuivat koettu maine, viestintä, osallistumispäätös, koulutuksen sisältö, kouluttajien asiantuntemus ja koulutusmenetelmät, järjestelyt, kuormittavuus ja tuki. Koettu vaikuttavuus puolestaan muodostui opituista tiedoista ja taidoista, tarpeisiin vastaamisesta, soveltamisesta työssä, tiedon jakamisesta ja muutoksista työnkuvassa. Laadun tärkeimmät tekijät ovat tämän tutkimuksen perusteella kouluttajat, sisältö, uusin tutkimustieto, käytännönläheisyys, käytäntöön siirrettävyys ja koulutuksen motivoivuus. Tutkimuksessa kehitettyä henkilöstökoulutuksen koetun laadun mallia voi soveltaa henkilöstökoulutusten suunnittelussa ja koulutusprosessin sujuvoittamisessa. Tutkimus valottaa myös koulutuksen siirtymistä käytäntöön ja tiedon jakamista henkilöstökoulutuksen jälkeen, sekä kuinka näitä voidaan koulutuksen yhteydessä hyödyntää tehokkaasti. Tutkimuksen perusteella henkilöstökoulutuksen laadulla on positiivinen yhteys koulutuksen siirtymiseen käytäntöön ja tiedon jakamiseen. Lisätutkimusta edellisistä tarvitaan syy-yhteyksien selvittämiseksi.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (91 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherKeski-Suomen sairaanhoitopiiri
dc.titleHenkilöstökoulutuksen koettu laatu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505031707
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.date.updated2015-05-03T15:30:29Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysohenkilöstökoulutus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysolaatu
dc.subject.ysovaikuttavuus
dc.subject.ysohenkilöstöjohtaminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record