Global fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion : en jämförelse mellan Finland och Sverige
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia eroja Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa on globaalikasvatuksen osalta sekä kuinka globaalikasvatus ilmenee Suomen ja Ruotsin yläkoulun opetussuunnitelmissa. Tutkimus on rajattu koskemaan kolmea yläkoulun oppiainetta: maantietoa, englantia ja uskontoa. Lisäksi selvitettiin, kuinka globaalikasvatuksen eri osa-alueet ilmenevät edellä mainittujen oppiaineiden opetussuunnitelmissa. Tutkimuksessa on käytetty aineistopohjaista analyysiä siten, että aineistosta, eli opetussuunnitelmista, on poimittu vain ne seikat jotka ovat oleellisia tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi.
Opetussuunnitelmien sisällöistä löytyi huomattavan paljon yhtäläisyyksiä, joskin vertailua vaikeutti hieman opetussuunnitelmien erilainen kielellinen tyyli. Suomen opetussuunnitelmassa tavoitteet oli kuvailtu runsassanaisemmin. Eroja löytyi lähinnä painotuksissa opetussuunnitelmien välillä, esimerkiksi maantiedon kohdalla painotettiin Ruotsin opetussuunnitelmassa enemmän luonnonkatastrofeja ja niiden vaikutuksia, kun taas Suomen opetussuunnitelmassa keskityttiin kestävään kehitykseen.
Globaalikasvatuksen eri osa-alueet ovat selkeästi nähtävissä Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa. Kaikkiin globaalikasvatuksen osa-alueisiin löytyi viittaus vähintään yhden oppiaineen osalta Suomen opetussuunnitelmasta, mutta Ruotsin suunnitelmasta ei löytynyt viittauksia mediakasvatukseen näiden kolmen oppiaineen osalta.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voisi toteuttaa jatkotutkimusta esimerkiksi tutkimalla kuinka opetussuunnitelmien tavoitteet käytännössä toteutuvat.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504301699Käytä tätä linkitykseen.
Language
Swedish