Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen
Tekijät
Päivämäärä
2015TIIVISTELMÄ
Jussi Pietilä. 2015. Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. 68 sivua
Pro gradu – tutkielmani tarkoituksena oli analysoida 40–60-vuotiaiden valkeakoskelaisten koululiikuntakokemuksia ja niiden vaikutusta aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen. Tutkimukseni on luonteeltaan määrällinen kyselytutkimus, jonka otokseen kuului 132 aikuista, joista 76 oli naisia ja 56 miehiä. Kyselytutkimus on henkilökohtaisesti suoritettu eikä se ole osana mitään suurempaa tutkimusta. Tutkimus aloitettiin kesällä 2014. Vastauksia analysoitiin Pearsonin tulomomenttikorrelaation, t-testin ja varianssianalyysin avulla. Lisäksi tutkimukseen otettiin mukaan iän ja liikuntanumeron yhteys koululiikuntakokemuksiin.
Tulokset osoittavat, että koululiikuntakokemuksilla on yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen sekä positiivisesti, että negatiivisesti. Koululiikunnasta jää huonoja kokemuksia 15–20 %:lle oppilaista, ja muut ovat pitäneet koululiikunnasta ainakin jossain määrin. Tutkielman tulosten mukaan näistä 15 – 20 %:sta noin puolella huonot kokemukset vaikuttavat aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen. Tutkimukseen osallistuneista 48 (36 %) ovat kokeneet koululiikunnan vaikuttaneen aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen ja näistä 33 (25 %) ovat kokeneet sen vaikuttaneen positiivisesti ja 15 (11 %) kokeneet sen vaikuttaneen negatiivisesti. Tutkielmassa tuli esille myös hyvän liikunnan arvosanan yhteys positiivisiin kokemuksiin ja huonon arvosanan yhteys negatiivisiin kokemuksiin. Koululiikunnassa huonoja kokemuksia tuoneet lajit olivat yleisesti hiihto, telinevoimistelu ja voimistelu. Kaikissa näissä huonoja kokemuksia tuoneissa lajeissa yhteisinä tekijöinä olivat pakottaminen, jatkuva mittaaminen, opettamisen puute ja liikunnan ilon puuttuminen.
Tutkimuksen kannalta merkittävintä olivat tiedot jotka aiheuttivat huonoja kokemuksia ja varsinkin tieto miten asioita voisi parantaa. Tämä on hyvin merkittävää liikunnanopettajan työn kannalta tulevaisuudessa.
...
ABSTRACT
Jussi Pietilä. 2015. The influence of physical education on unity to physical exercise in adulthood. Master’s thesis. The faculty of Sport Sciences, the University of Jyväskylä, 68 pages.
The aim of this Master’s thesis was to study physical education experiences of 40 to 60-year-old subjects from the town of Valkeakoski, and furthermore, the influence of those experiences to their devotion to physical exercise in adulthood. The research method of the present study is quantitative, and the methodology used is a questionnaire completed by 132 subjects with a distribution of 76 women and 56 men. The questionnaire study was conducted personally, and does not contribute to any other major study. The study was initiated in the summer of 2014. The results were analyzed using the product-moment correlation of Pearson and the t-test. In addition, the effect of age and grade in physical education were included in the present study.
The results showed that physical education is linked to the devotion of physical exercise in adulthood both negatively and positively. Approximately 15-20 % of pupils are left with negative experiences of physical education and the rest have liked physical education at least to some extent. According to the results, about half of the aforementioned 15-20 % experienced that negative experiences influenced on dedication to physical exercises in adulthood. Furthermore, 48 subjects (36%) have experienced that physical education has influenced their devotion to physical exercise in adulthood, and 33 subjects (25 %) of those found the influence to be positive and 15 subjects (11 %), negative. Additionally, according to the results of the present study a good grade in physical education was linked to positive experiences, and a poor grade to negative ones. Sports that had brought negative experiences were generally skiing and gymnastics. In the mentioned sports the common negative factors were forcing, constant measuring and the lack of both instructing and the joy of exercising.
The most significant in the present study were the experiences that had caused negative experiences, and specifically, the information on how to improve the matter. This is of great importance in my own professional field in the future.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa : LIITU-tutkimuksen tuloksia 2022
Kokko, Sami; Martin, Leena; Villberg, Jari; Simonsen, Nina; Husu, Pauliina; Vasankari, Tommi; Suomi, Kimmo; Ng, Kwok; Tokola, Kari; Vähä-Ypyä, Henri; Koski, Pasi; Hirvensalo, Mirja; Laukkanen, Arto; Palomäki, Sanna; Huotari, Pertti; Lyyra, Nelli; Rajala, Katja; Kämppi, Katariina; Hakonen, Harto; Tammelin, Tuija; Turunen, Marianne; Kulmala, Janne; Blomqvist, Minna; Mononen, Kaisu; Toivonen, Virve; Kananen, Marko; Leppänen, Mari; Parkkari, Jari; Launistola, Henna; Pikkupeura, Vilma; Lindeman, Anni; Asunta, Piritta; Koskimaa, Raine; Sokka, Miikka; Karhulahti, Veli-Matti; Paakkari, Leena; Tynjälä, Jorma; Paakkari, Olli; Ojala, Kristiina; Laasonen, Antti; Appelqvist-Schmidlechner, Kaija (Valtion liikuntaneuvosto, 2023)Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU) -tutkimus on kansallinen 7-15-vuotiaiden liikkumista, liikuntakäyttäytymistä ja -kulttuuria laajasti kartoittava seurantatutkimus. Tämä raportti käsittelee kyseisen ... -
Nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa : LIITU-tutkimuksen tuloksia 2020
Kokko, Sami; Hämylä, Riikka; Martin, Leena; Rinta-Antila, Katja; Villberg, Jari; Simonsen, Nina; Husu, Pauliina; Jussila, Anne-Mari; Vasankari, Tommi; Ng, Kwok; Suomi, Kimmo; Tokola, Kari; Vähä-Ypyä, Henri; Mononen, Kaisu; Blomqvist, Minna; Koski, Pasi; Kyllönen, Miika; Laakso, Nina; Hirvensalo, Mirja; Polet, Juho; Laukkanen, Arto; Lintunen, Taru; Palomäki, Sanna; Lyyra, Nelli; Heikinaro-Johansson, Pilvikki; Kallio, Jouni; Hakonen, Harto; Tammelin, Tuija; Siekkinen, Kirsti; Rajala, Katja; Kämppi, Katariina; Meklin, Elina; Huotari, Pertti; Parkkari, Jari; Leppänen, Mari; Laine, Antti; Matilainen, Pertti; Paasio, Hanna; Roos, Eva; Asunta, Piritta; Lindeman, Anni; Rintala, Pauli; Salasuo, Mikko; Karhulahti, Matti; Koskimaa, Raine; Paakkari, Leena; Paakkari, Olli; Tynjälä, Jorma; Ojala, Kristiina; Välimaa, Raili (Opetus- ja kulttuuriministeriö; Valtion liikuntaneuvosto, 2021) -
Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa : LIITU-tutkimuksen tuloksia 2018
Kokko, Sami; Martin, Leena; Husu, Pauliina; Villberg, Jari; Mehtälä, Anette; Jussila, Anne-Mari; Tynjälä, Jorma; Vasankari, Tommi; Ng, Kwok; Tokola, Kari; Vähä-Ypyä, Henri; Suomi, Kimmo; Blomqvist, Minna; Mononen, Kaisu; Koski, Pasi; Hentunen, Johanna; Laakso, Nina; Huotari, Katja; Elorinne, Marjorit; Hirvensalo, Mirja; Polet, Juho; Lintunen, Taru; Laukkanen, Arto; Palomäki, Sanna; Heikinaro-Johansson, Pilvikki; Lyyra, Nelli; Rajala, Katja; Kämppi, Katriina; Hakonen, Harto; Haapala, Henna; Tammelin, Tuija; Kallio, Jouni; Parkkari, Jari; Kannus, Pekka; Leppänen, Mari; Rintala, Pauli; Asunta, Piritta; Hiltunen, Pauliina; Roos, Eva; Paakkari, Leena; Paakkari, Olli; Ojala, Kristiina; Välimaa, Raili (Valtion liikuntaneuvosto; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2019) -
LIITU 2018 -tutkimus : liikunnan merkitysten kirjo on kaventunut
Kokko, Sami; Martin, Leena; Villberg, Jari; Blomqvist, Minna; Mononen, Kaisu; Koski, Pasi; Hirvensalo, Mirja; Lyyra, Nelli; Välimaa, Raili; Polet, Juho; Laukkanen, Arto; Lintunen, Taru; Palomäki, Sanna; Rintala, Pauli; Asunta, Piritta; Ng, Kwok; Hentunen, Johanna; Laakso, Nina; Huotari, Katja; Elorinne, Marjorit; Paakkari, Leena; Ojala, Kristiina; Tynjälä, Jorma (Liikuntatieteellinen seura, 2019)Hieman reilu kolmasosa suomalaislapsista ja -nuorista liikkui suosituksen mukaan – toimintarajoitteita kokevista joka neljäs. Lasten ja nuorten liikunnalle antamien merkitysten kirjo oli kaventunut ja esteet vahvistuneet, ... -
Liikunnasta läksyjä : miksi ei?
Kääpä, Mari (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2022)"Eihän liikunnasta voi olla läksyjä!" on yleinen aikuisten kommentti liikuntaläksyihin, kun taas "Miksi ei?" vastasivat yläkouluikäiset tytöt tiedustellessani heidän mielipidettään liikunnallisista kotitehtävistä eli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.