Suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja työyhteisön tuki puhdistuspalvelualalla: afrikkalaisten maahanmuuttajien käsityksiä ja kokemuksia
Partanen, M. (2013). Suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja työyhteisön tuki puhdistuspalvelualalla: afrikkalaisten maahanmuuttajien käsityksiä ja kokemuksia. In Osallistumisen multimodaalit diskurssit. Multimodal discourses of participation. AFinLAn vuosikirja 2013. (pp. 55-76). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry.. Suomen Soveltavan Kielitieteen Yhdistyksen AFinLAn julkaisuja, 71.
Authors
Date
2013Copyright
© Partanen & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry., 2013.
This article presents a triple case study of African immigrants’ beliefs about Finnish language learning
and support of the work community in the cleaning industry. Cleaning does not require a high language
proficiency and it is therefore a typical first job for immigrants, a so-called entrance job. The theoretical
framework of the study combines dialogical and sociocultural perspectives on language learning.
Learners’ beliefs about work-related affordances and scaffolding are analysed using a dialogical analysis
of beliefs. The interviewees’ shared belief is that in spite of their simple duties, cleaning work does
provide affordances for learning, e.g. in the form of work-related announcements and instructions.
Learning opportunities depend much on the support received from the surrounding work community. The
use of Finnish at work promotes language learning when comprehension is supported by body language,
visual elucidation, or repetition.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry.Parent publication ISBN
978-951-9388-59-5Is part of publication
Osallistumisen multimodaalit diskurssit. Multimodal discourses of participation. AFinLAn vuosikirja 2013.ISSN Search the Publication Forum
0781-0318Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22966059
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa
Rukko, Soili (2023)Tässä tutkielmassa tarkastellaan korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijat kokivat erilaiset ... -
University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes
Szabó, Tamás Péter; Dufva, Hannele (Springer International Publishing, 2020)In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as ... -
Akateemisten s2-puhujien kielenkäyttötilanteet ja kielen oppimisen mahdollisuudet työharjoittelussa
Haikala, Raisa (2015)Tässä maisterintutkielmassa tutkin akateemisten maahanmuuttajien työharjoittelussa kohtaamia kielenkäyttötilanteita ja -funktioita, kielellisten resurssien riittävyyttä näissä tilanteissa ja kielen oppimisen mahdollisuuksia ... -
Ryhmäkeskustelua valtakielestä : maahanmuuttajien käsityksiä suomesta muuton jälkeen
Kyllönen, Tanja (2015)Tämä tutkielma käsittelee maahanmuuttajien kielikäsityksiä silloin, kun he ovat vasta saapuneet Suomeen ja alkaneet kuulla suomen kieltä ympärillään. Selvitän, millaisia vaikutelmia ja mielikuvia suomi heissä herättää ja ... -
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ...