Show simple item record

dc.contributor.advisorSume, Helena
dc.contributor.advisorLång, Anneli
dc.contributor.authorRäty, Anna
dc.date.accessioned2015-02-19T15:51:57Z
dc.date.available2015-02-19T15:51:57Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1466576
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45379
dc.description.abstractTällä pilottitutkimuksella oli kaksi tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena oli arvioida venäjää äidinkielenään puhuvien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielellisten taitojen arviointiin kehiteltyjen välineiden käytettävyyttä. Toisena tavoitteena oli tunnistaa ne oppilaat, joilla oli arviointivälineiden mukaan kielellisiä haasteita. Arviointivälineet on kehitetty yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Onervan ja Niilo Mäki Instituutin asiantuntijoiden johdolla. Tutkimukseen osallistui 38 oppilasta sekä heidän 38 opettajaansa ja 37 vanhempaansa. Tutkimusaineisto muodostui oppilaan tekemistä kielellisiä taitoja mittaavista tehtävistä sekä opettajille ja vanhemmille suunnatuista kyselylomakkeista. Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli selvittää, toimivatko oppilaan suorittamat kielellisiä taitoja mittaavat tehtävät siten, kuin niiden on asiantuntijaryhmässä suunniteltu toimivan. Toisena tutkimustehtävänä oli tarkastella heikoimmin suoriutuneiden oppilaiden tehtävissä suoriutumista. Kolmantena tutkimustehtävänä selvitettiin, antavatko eri arviointivälineillä kerätyt tiedot samansuuntaisia tuloksia yksittäisen oppilaan kielellisistä taidoista. Tutkimuksen perusteella yhdellä oppilaalla oli selkeitä kielellisiä haasteita sekä venäjän että suomen kielessä. Myös oppilaan opettaja oli arvioinut, että oppilaalla on kielellisiä haasteita. Tutkimus osoittaa, että arviointivälineitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää maahanmuuttajien kielellisten taitojen arvioinnissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (88 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkielellinen erityisvaikeus
dc.titleVenäläistaustaisten maahanmuuttaoppilaiden kielellisten haasteiden tunnistaminen : pilottitutkimus seulovan arviointivälineistön käytöstä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201502191349
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-02-19T15:51:58Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovenäjänkieliset
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysopuhehäiriöt
dc.subject.ysokielen kehityksen erityisvaikeus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record