Tuntuuko, jos tästä painaa? Epäsuoruus, toimintaan kehottaminen ja asiantuntijuus terveydenhuollon ammattilaisten teksteissä
Abstract
Artikkelissa käsitellään suomea toisena kielenä käyttävien
terveydenhuoltoalan ammattilaisten epäsuoraa viittaamista henkilöön ja epäsuoraa
toimintaan kehottamista sekä epäsuoruuden kytkeytymistä asiantuntijuuden
muunlaiseen ilmenemiseen teksteissä. Epäsuora ilmaustapa on tyypillinen erilaisissa
terveydenhuollon tilanteissa, kuten potilaan ja terveydenhuoltajan välisessä
vuorovaikutuksessa ja kollegojen välisessä viestinnässä. Epäsuoraa viittausta
käytetään esimerkiksi kuvattaessa jonkin ilmiön yleisiä vaikutuksia keneen tahansa
henkilöön tai toisaalta tiettyyn puhuteltavaan, joka jätetään kuitenkin kielellisesti
määrittelemättä. Epäsuoruus on tyypillistä myös kehotettaessa toista henkilöä
toimintaan, jolloin epäsuoruudella pyritään häivyttämään kehotuksen käskevyyttä.
Epäsuora ilmaustapa kuuluu myös kielelliseen asiantuntijuuteen, joka voi ilmetä
teksteissä sanaston tasolla, alan tekstilajin piirteinä ja sisällöllisesti. Tässä artikkelissa
kyseisiä seikkoja tarkastellaan suomen kielen Yleisen kielitutkinnon kirjoittamisen
osakokeen suorituksissa, joiden kirjoittajat ovat terveydenhuoltoalan koulutuksen
saaneita henkilöitä.
Main Author
Format
Articles
Research article
Published
2014
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Eesti Rakenduslingvistika Uhing
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201502121302Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
1736-9290
DOI
https://doi.org/10.5128/LV24.08
Language
Finnish
Published in
Lähivõrdlusi. Lähivertailuja
Citation
- Seilonen, M. (2014). Tuntuuko, jos tästä painaa? Epäsuoruus, toimintaan kehottaminen ja asiantuntijuus terveydenhuollon ammattilaisten teksteissä. Lähivõrdlusi. Lähivertailuja, 24, 221-242. https://doi.org/10.5128/LV24.08
Copyright© Tekijä & Eesti Rakenduslingvistika Uhing. This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.