Oppimisen rajapinnoilla yliopiston viestintä- ja kieliopinnoissa
Abstract
Artikkelin tavoitteena on luoda katsaus opiskelijoiden kokemuksiin
yliopisto-opintojen eroista lukio-opintoihin verrattuna ja tunnistaa niistä
erityisesti viestintä- ja kieliopintoihin liittyviä haasteita. Tutkimuksen
aineisto on kerätty vuosina 2012 ja 2014 kaikille Jyväskylän yliopiston
opiskelijoille suunnatulla kyselyllä. Tätä artikkelia varten tarkasteluun
on valittu kyselyn laadullisista osioista ne, jotka valottavat yliopistoopintojen
kielellisiä ja viestinnällisiä haasteita. Aineisto on analysoitu
laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa havaittiin, että
haasteet liittyvät erityisesti tiedeyhteisön kielenkäyttö- ja toimintatapoihin
sosiaalistumiseen. Työelämässä vaadittavaan asiantuntijaosaamiseen
peilattuna yliopisto-opinnot eroavat sekä käytänteiltään että tekstilajeiltaan.
Tulosten valossa viestintä- ja kieliosaamisen kehittyminen
näyttäytyy keskeisenä osana opiskelijoiden tietokäytänteitä ja asiantuntijuutta.
Main Authors
Format
Books
Book part
Published
2015
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
Original source
http://hdl.handle.net/10138/153212
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201502161322Use this for linking
Parent publication ISBN
978-952-5993-15-8
Review status
Peer reviewed
ISSN
1799-9596
Language
Finnish
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksia
Is part of publication
Rajaton tulevaisuus : kohti kokonaisvaltaista oppimista. Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.-14.2.2014
Citation
- Jalkanen, J., & Taalas, P. (2015). Oppimisen rajapinnoilla yliopiston viestintä- ja kieliopinnoissa. In M. Kauppinen, M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), Rajaton tulevaisuus : kohti kokonaisvaltaista oppimista. Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.-14.2.2014 (pp. 63-79). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 8. http://hdl.handle.net/10138/153212