Mitä on uusi kirjoittaminen? Uusien mediakirjoitustaitojen merkitys
Kallionpää, O. (2014). Mitä on uusi kirjoittaminen? Uusien mediakirjoitustaitojen merkitys. Media ja viestintä, 37(4), 60-78. https://doi.org/10.23983/mv.62840
Julkaistu sarjassa
Media ja viestintäTekijät
Päivämäärä
2014Oppiaine
KirjoittaminenArtikkelini käsittelee teknisen kehityksen ja sosiaalisen median vaikutuksesta
syntyneitä uusia kirjoitustaitoja sekä pohtii näiden taitojen huomioimista
kouluopetuksessa. Uudet kirjoitustaidot, kuten multimodaalinen
kirjoittaminen, sosiaalisten ja luovien verkkotekstilajien tuottaminen,
julkaisuprosessin hallinta sekä monisuorittamisen ja tietoisuustaitojen vuorottelu
ovat tärkeitä taitoja sekä toimittaessa uuden median ja internetin
osallisuuden kulttuureissa että 2000-luvun tulevaisuustaitojen viitekehyksessä.
Vaikka perinteinen koululaitos on hidas omaksumaan uusia toimintamalleja,
on myös kysyttävä, pitäisikö näiden uusien sisällöntuottamistaitojen
opetusta alkaa kehittää tavoitteellisesti. Tulevaisuuden yhteiskunnassa
uusien kirjoitustaitojen merkitys tulee olemaan täysipainoisen sosiaalisen,
kulttuurisen, yhteiskunnallisen ja taloudellisen osallistumisen mahdollistajana
ilmeisen keskeinen.
Julkaisija
Media- ja viestintätieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-3827Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.mediaviestinta.fi/arkisto/index.php/mv/article/view/54/43Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24027075
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yleisen saunan merkitys nyky-yhteiskunnassa : 2010 -luvun Helsingin uusien yleisten saunojen toimintakonseptien perusteella
Palander, Ayana (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkoitus selvittää Suomen yleisen saunan uudenlaisia merkityksiä ja mahdollisuuksia nyky-yhteiskunnassa tarkastelemalla 2010-luvulla rakennetun kahden omaperäisen yleisen sauna -projektin ... -
Kirjoittaminen muutoksessa : yläkoulun äidinkielen opettajien kokemuksia uusien kirjoitustaitojen opetuksesta
Hirvinen, Elina (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä tietoa siitä, millaisia kokemuksia peruskoulun yläkoulussa työskentelevillä äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajilla on uusien kirjoitustaitojen opettamisesta. ... -
Näkökulmia uusien kirjoitustaitojen pedagogiikkaan : kirjallisuuskatsaus uuteen kirjoittamiseen osana monilukutaidon tutkimusta ja opetusta
Lappi, Maria (2017)Tutkielmassa kartoitetaan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kautta tutkimuskirjallisuuden näkökulmia kirjoittamisen pedagogiikkaan, erityisesti liittyen monilukutaitoon ja uuteen kirjoittamiseen. Tavoitteena on myös ... -
Monilukutaidon opetus on ennen kaikkea uusien kirjoitustaitojen opetusta
Kallionpää, Outi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Täysipainoinen osallistuminen tulevaisuuden yhteiskuntaan vaatii paljon laajempia kirjoitustaitoja kuin koulun kirjoittamisen opetus tällä hetkellä tarjoaa. Uusiin opetussuunnitelmiin tuleva monilukutaito voi tarjota väylän ... -
Uusien kirjoitustaitojen opetus : luovaa ja yhteisöllistä kirjoittamista osallisuuden kulttuurissa
Kallionpää, Outi (Department of Music, Art and Culture Studies, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.