Nuorison parasta tässä harrastetaan : Student Life - tutkimuslähtöistä työtä opiskelijan hyvinvoinnin ja osaamisen hyväksi
Laitinen, H., Laakkonen, I., Penttinen, L. & Anttonen, T. (2014). Nuorison parasta tässä harrastetaan : Student Life - tutkimuslähtöistä työtä opiskelijan hyvinvoinnin ja osaamisen hyväksi. In: Oppia ikä kaikki : kouluttautumisen edellytykset eri elämänvaiheissa. Toim. S. Pihlajaniemi, T. Villa, E. Lavikainen, L. Valkeasuo, p. 108-125. (Opiskelijatutkimuksen vuosikirja 2014). Opiskelijatutkimusverkosto. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/0Bz1V9P-a-cT2N2F1RWtrYnlJR0k/view?usp=sharing
Date
2014Copyright
© Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus & artikkelin kirjoittajat
Jyväskylän yliopiston kehittämän Student Life ‑toimintamallin tavoitteena on yliopiston strategian mukaisesti luoda optimaaliset edellytykset oppimiselle ja tukea opiskelijoiden monipuolista kehittymistä, aktiivista toimijuutta sekä oman ja yhteisen hyvinvoinnin edistämistä. Strategian yhtenä tavoitteena on, että yliopisto tunnetaan opiskelijoistaan kokonaisvaltaisesti hyvää huolta pitävänä yliopistona. Esittelemme artikkelissamme Student Life ‑toiminnan lähtökohtia ja perusajatusta sekä tutkimuslähtöistä ja verkostomaista toimintatapaa. Tarkastelemme tarkemmin kahta teemakokonaisuutta ja niiden puitteissa tehtyä kehittämistyötä: Opiskelijan hyvinvointi ‑otsikon alla esitellään Hyvis-toimintaa, Akateeminen opiskelukyky ‑kurssia sekä Opiskelijan Kompassi ‑verkkointerventiota ja näistä saatuja tuloksia. Työelämätaitoihin liittyvissä osioissa tutustutaan käyttäjälähtöisesti kehitettyyn ePortfolioon sekä Osaamista opintojen ohessa ‑rinnakkaisopinto-ohjelmaan. Artikkelin lopussa pohdimme vielä kehittämistyön ja tutkimuksen suhdetta: miten yliopistolla tehtävä kehittämistyö hyödyntää oman organisaation osaamista ja avaa yhteistyömahdollisuuksia. Toivomme artikkelimme antavan välineitä koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille ja herättävän tutkijoissa ajatuksia siitä, miten kehittämistyötä ja tutkimusta voitaisiin tiiviimmin nivoa yhteen siten, että lopputulos olisi paras mahdollinen molemmista näkökulmista. Jyväskylän yliopiston kehittämän Student Life ‑toimintamallin tavoitteena on yliopiston strategian mukaisesti luoda optimaaliset edellytykset oppimiselle ja tukea opiskelijoiden monipuolista kehittymistä, aktiivista toimijuutta, sekä oman ja yhteisen hyvinvoinnin edistämistä. Strategian yhtenä tavoitteena on, että yliopisto tunnetaan opiskelijoistaan kokonaisvaltaisesti hyvää huolta pitävänä yliopistona. Esittelemme artikkelissamme Student Life ‑toiminnan lähtökohtia ja perusajatusta sekä tutkimuslähtöistä ja verkostomaista toimintatapaa. Tarkastelemme tarkemmin kahta teemakokonaisuutta ja niiden puitteissa tehtyä kehittämistyötä: Opiskelijan hyvinvointi ‑otsikon alla esitellään Hyvis-toimintaa, Akateeminen opiskelukyky ‑kurssia sekä Opiskelijan Kompassi ‑verkkointerventiota ja näistä saatuja tuloksia. Työelämätaitoihin liittyvissä osioissa tutustutaan käyttäjälähtöisesti kehitettyyn ePortfolioon sekä Osaamista opintojen ohessa ‑rinnakkaisopinto-ohjelmaan. Artikkelin lopussa pohdimme vielä kehittämistyön ja tutkimuksen suhdetta: miten yliopistolla tehtävä kehittämistyö hyödyntää oman organisaation osaamista ja avaa yhteistyömahdollisuuksia. Toivomme artikkelimme antavan välineitä koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille ja herättävän tutkijoissa ajatuksia siitä, miten kehittämistyötä ja tutkimusta voitaisiin tiiviimmin nivoa yhteen siten, että lopputulos olisi paras mahdollinen molemmista näkökulmista.
...
Publisher
Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö OtusIs part of publication
Oppia ikä kaikki : kouluttautumisen edellytykset eri elämänvaiheissa. Toim. S. Pihlajaniemi, T. Villa, E. Lavikainen, L. Valkeasuo, p. 108-125. (Opiskelijatutkimuksen vuosikirja 2014; ISSN 2341-7765). Opiskelijatutkimusverkosto. ISBN 978-952-5282-50-4
Original source
https://drive.google.com/file/d/0Bz1V9P-a-cT2N2F1RWtrYnlJR0k/view?usp=sharingMetadata
Show full item recordCollections
- Yliopistopalvelut [57]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yliopisto-opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ohjauksella
Aho, Johanna (2013) -
International student acculturation at the University of Jyvaskyla
Kruid, Benjamin (2017)This study examined the perception of belonging and community integration of international students. The study used the International Friendly Campus Scale to examine various aspects of community integration by international ... -
Onnellisuutta läsnäololla : tietoisuustaitojen yhteys koettuun onnellisuuteen Opiskelijan Kompassi -verkkointerventiossa
Konttinen, Oona; Koistinen, Paula (2021)Tutkimuksessa selvitettiin tietoisuustaitojen yhteyttä yliopisto-opiskelijoiden onnellisuuden kokemukseen Opiskelijan Kompassi -verkkointervention aikana. Lisäksi tutkittiin osallistujien tietoisuustaitojen eri osa-alueiden ... -
Kampuskoiratoiminta ja koiran erityisyys opiskelijan tukena sekä opiskelijahyvinvoinnin edistämisen osana
Siiriäinen, Aija (2023)Opiskelijoiden psyykkisen oireilun sekä yksinäisyyden kohonnut riski on lisännyt tarvetta erilaisille strategisille toimintamuodoille, joilla korkeakoulut voivat pyrkiä ylläpitämään opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä. ...