Show simple item record

dc.contributor.advisorKärkkäinen, Tommi
dc.contributor.advisorRasku, Jussi
dc.contributor.authorDomander, Richard
dc.date.accessioned2014-12-08T11:56:07Z
dc.date.available2014-12-08T11:56:07Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1453302
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44827
dc.description.abstractTämä pro gradu -tutkielma tarkastelee agenttien uskottavuutta realistisessa autopelissä. Tällaisessa pelissä agentit ohjaavat pelaajan kanssa kilpailevia autoja. Uskottavuus on varsin subjektiivinen ilmiö, joka riippuu niin pelistä kuin pelaajasta. Se kuvaa, kokeeko pelaaja olevansa tekemisissä älykkään, itsenäisen toimijan kanssa, joka tarjoaa hänelle sekä sopivasti haastetta että riittävästi viihdettä. Opinnäytteeni käsittelee myös tekotyperyyttä. Se tarkoittaa virheiden ja puutteiden tietoista lisäämistä agentin toteutukseen. Tekotyperyyden tarkoituksena on parantaa uskottavuutta. Teoksen laaja tekninen osuus käsittelee Desideriusta, joka on TORCS-autopeliin ohjelmoimani agentti. TORCS on avoimen lähdekoodin peli, joka on saatavilla niin Windowsille, Linuxille kuin Macille. Sitä käytetään laajalti akateemisessa tutkimuksessa. Ohjelmoin Desideriuksen tutkiakseni, mitä uskot-tavuus tarkoittaa autopelissä, miten eri heuristiikat vaikuttavat siihen ja millaisia tekotyperiä tekniikoita on mahdollista toteuttaa. Lopputulos on epäonnistunut, sillä Desiderius on teknisesti liian yksinkertainen ollakseen uskottava. Se ei myöskään tarjoa riittävää alustaa uskottavien tai tekotyperien tekniikoiden kokeilemiselle.fi
dc.description.abstractThis Master’s thesis studies the believability of agents in a racing simulation game. In a racing game, agents control the vehicles not driven by the player. The believability of an agent is a highly subjective phenomenon which depends on the individual player and the game played. Generally, it describes whether the player feels she is facing an intelligent, independent actor, which presents her a fitting challenge and provides adequate entertainment. The thesis also presents the concept of artificial stupidity. Artificial stupidity denotes the intentional programming of mistakes and limitations into the behaviour of an agent. Its goal is to improve believability. The thesis also has an extensive technical portion, which describes the agent Desiderius I developed for TORCS. TORCS is an open source, cross-platform racing game which is widely used in academic research. The goal of project Desiderius was to explore how different heuristics affect the believability of an agent, what does believability mean in a racing game, and how can you implement artificial stupidity into one. As a whole, the project is a failure. The agent is too simplistic to be believable, or to provide a sufficient platform for testing out new techniques.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (105 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherTekoäly
dc.subject.otheragentti
dc.subject.othervideopeli
dc.subject.othertekotyperyys
dc.subject.otheruskottavuus
dc.subject.otherTORCS
dc.subject.otherautopeli
dc.subject.othersimulointi
dc.subject.otherkilpa-ajo
dc.subject.otherfysiikka
dc.subject.otherohjelmointi
dc.subject.otherheuristiikka
dc.subject.otherhaastavuus
dc.subject.otherviihdyttävyys
dc.titleAgenttien uskottavuus ja tekotyperyys realistisessa autopelissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201412083443
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietotekniikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematical Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2014-12-08T11:56:08Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysoälykkäät agentit
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysouskottavuus
dc.subject.ysoTORCS
dc.subject.ysosimulointi
dc.subject.ysokilpa-ajot
dc.subject.ysofysiikka
dc.subject.ysoohjelmointi
dc.subject.ysoheuristiikka
dc.subject.ysoagentit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record