Show simple item record

dc.contributor.advisorUllakonoja, Riikka
dc.contributor.authorPorvali, Piia
dc.date.accessioned2014-11-19T09:12:43Z
dc.date.available2014-11-19T09:12:43Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1451698
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44694
dc.description.abstractVenäjä on jo kauan ollut Suomen tärkeimpiä kauppakumppaneita, mutta huolimatta siitä, että Suomi ja Venäjä ovat naapurimaita, niiden kulttuurit ja elämäntavat eroavat paljon toisistaan. Tässä tutkimuksessa haluan selvittää, millaisena suomalaisten yritysten työntekijät näkevät venäjän kielen ja kulttuurin osaamisen merkityksen kaupankäynnissä venäläisten kanssa. Lisäksi haluan selvittää, millaisia haasteita työntekijät ovat kohdanneet venäläisten kanssa toimiessaan ja miten he ovat näistä haasteista selviytyneet. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmateriaalin kokosin teemahaastattelun avulla. Informantteina toimi yhteensä 9 henkilöä kahdesta keskisuuresta Venäjälle vientiä harjoittavasta suomalaisesta yrityksestä. Yrityksestä A tutkimukseeni osallistui 3 henkilöä ja Yrityksestä B 6 henkilöä. Haastateltavien joukossa oli molemmista yrityksistä yksi johtotason henkilö ja loput muita työntekijöitä. Kaikki haastateltavat ovat päivittäin tai lähes päivittäin tekemisissä venäläisten kanssa, yleisimmin sähköpostin tai puhelimen välityksellä. Tutkimukseni osoittaa, että venäjän kielen ja kulttuurin osaamisella on tärkeä merkitys kaupankäynnissä venäläisten kanssa. Kaikki informantit eivät itse osanneet venäjän kieltä, mutta kokivat silti, että venäjän kieltä on erittäin tärkeä osata. Suurimpina haasteina kaupankäynnissä venäläisten kanssa informantit kokivat kielimuurin, venäläisten erilaisen aikakäsityksen sekä sen, että venäläiset pelkäävät ottaa vastuuta ja tehdä päätöksiä. Molemmissa yrityksissä käytetään venäläisten kanssa toimiessa kielenä pääasiassa venäjää, joko tulkin välityksellä tai ilman. Informanttien mukaan venäläisten kanssa toimiessa täytyy nähdä vaivaa ja perustella asiansa hyvin sekä olla tarpeeksi tiukkana. Tutkimukseni pohjalta voi sanoa, että henkilökohtaisten suhteiden luominen ja ylläpitäminen venäläisten kanssa on erityisen tärkeää liiketoiminnan onnistumisen kannalta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (64 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isorus
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherulkomaankauppa
dc.subject.otheryrityskulttuuri
dc.subject.otherVenäjä
dc.subject.otherSuomi
dc.subject.otherkielitaito
dc.subject.otherstereotypiat
dc.titlePredstavleniâ sotrudnikov dvuh finskih firm o roli znaniâ russkogo âzyka i kul'tury v sfere finsko-russkogo biznesa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201411193297
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVenäjän kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineRussian Language and Cultureen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2014-11-19T09:12:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi312
dc.subject.ysoulkomaankauppa
dc.subject.ysoyrityskulttuuri
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysostereotypiat
dc.subject.ysovenäjän kieli
dc.subject.ysokauppa
dc.subject.ysoVenäjä
dc.subject.ysoSuomi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record